<B>PRISKRIG:</B> Både Kiwi og Rema 1000 kjører store kampanjer med priskutt på vask- og hygieneprodukter. Foto: Kiwi.no og Rema1000.no
PRISKRIG: Både Kiwi og Rema 1000 kjører store kampanjer med priskutt på vask- og hygieneprodukter. Foto: Kiwi.no og Rema1000.noVis mer

Rema 1000 svarer på Kiwis priskutt-kampanje

- De må gjerne etterape oss, sier Kiwi-sjef Per-Erik Burud.

DinSides store matpristester avslører at det ikke er mye som skiller de store billigkjedene på pris. Men for kjedene selv er det likevel svært viktig å være billigst i klassen. Priskrigen mellom de billigste butikkene har, ifølge bransjen, aldri vært tøffere.

- Jeg synes det er morsomt når folk sier at det ikke er noe konkurranse i norsk dagligvarehandel, for konkurransen har aldri vært så tøff som den er nå, sier Kiwi-sjef Per-Erik Burud til DinSide.

Og konkurransen er nok størst mellom Kiwi og Rema 1000, siden de er de to klart største aktørene innen dagligvarehandel i Norge, ifølge Handelsbladets omsetningsstatistikk (se pdf-fil for ytterligere informasjon).

De siste månedene har Kiwi-kjeden kjørt store kampanjer med priskutt på en rekke utvalgte varegrupper. Sist ut er priskutt på helse- og hygieneprodukter, der alt fra sjampo til tannkrem er priskuttet med inntil 30 prosent.

PRISTULL: Er det rart du blir forvirret?

Rema 1000 med samme kampanje

Kiwis priskuttkampanjer har selvsagt ikke gått upåaktet hen av konkurrenten Rema 1000, som har som førsteprioritet å være billigste dagligvarebutikk i landet.

Vis mer
«Jeg synes det er morsomt når folk sier at det ikke er noe konkurranse i norsk dagligvarehandel, for konkurransen har aldri vært så tøff som den er nå.Per-Erik Burud, kjedeleder Kiwi minipris»


Rema 1000 "tar en Kiwi" og kutter prisene på utvalgte helse- og hygieneprodukter med 30 prosent. Mange av produktene er de samme som Kiwi har kuttet prisen på.

"Vi kutter våre faste lave priser på vask- og hygieneprodukter med -30%", heter det nå på Rema 1000 sine nettsider.

Eksempelvis kutter både Kiwi og Rema prisen på 1,17 kg Omo Color. Kiwi kutter prisen med 30,5 prosent, mens Rema 1000 kutter prisen med 30 prosent.

Innkjøpssjef Anders Moe i Rema 1000 sier det er ganske tilfeldig, men ikke merkelig, at begge butikkene kjører samme kampanje på samme tid.

- Det er bare å blikke ut og se hvilken årstid det er, det er ikke unaturlig å reklamere for rengjøringsprodukter om våren, sier Moe til DinSide.

Er ikke overrasket

Per-Erik Burud i Kiwi sier det ikke er overraskende at Rema 1000 og Kiwi har tilnærmet like kampanjer.

- Vi må forvente at når vi kjører priskutt, så vil det også skje noe hos konkurrentene. Sånn er verden. Vi kjører vårt løp. Om de etteraper oss, og kommer med tilsvarende kampanje i ettertid, må de gjerne gjøre det. Det er deres valg, sier Burud til DinSide.

Burud synes det bare er gøy å kjempe mot hovedkonkurrenten Rema 1000.

- Det er tøffe tak, det er det ingen tvil om. Men det er jo ikke gøy å bli norgesmestre i fotball om man ikke har noen lag å spille mot. Konkurranse er morsomt, og sånn skal det være, sier Burud.

Matvarer har blitt dyrere. Se hvilke produkter som har steget mest i pris