Kortreist mat og ferskvarer, det er stikkordene. Foto: Per Ervland
Kortreist mat og ferskvarer, det er stikkordene. Foto: Per ErvlandVis mer

Rema 1000 lar bøndene flytte inn

Kortreist mat skal gjøre billigkjeden til en bedre ferskvareleverandør.

Kortreist mat er et populært begrep om dagen, og nå har dagligvarekjeden Rema 1000 bestemt seg for å gjøre kortreist mat mer tilgjengelig for kundene sine. I prosjektet "butikk i Rema-butikken", lar de nemlig bonden flytte inn.

Les også: Kortreist mat på Norges beste veikro

Starter i Midt-Norge

I første omgang er det en Rema 1000 butikk på Lade Arena som lar de lokale matprodusentene stille ut sine varer.

– Skal vi fremelske mat og matkultur må vi treffe familiene og de kommende generasjonene der de er, slik at de kan bli like glade i mat som oss, sier Inge Johnsen fra Lian Restaurant, som har vært rådgiver for dagligvarekjeden i dette prosjektet. Rema 1000 gjør dette fordi de har lyst til å bli en knallgod ferskvareleverandør, og da er dette midt i blinken, sier Inge Johnsen.

Les også: Nordmenn handler stadig mer juice – på polet

Tax-Free inspirert

Aktiviteten kalles "forseglet pose", og tilbys gratis for produsentene. Bøndene frister med både kjøtt, fisk, ost, saft og andre lokalproduserte varer i flere uker fremover.

– Matkulturen i Trøndelag er tradisjonsrik og levende. Dyktige, lokale produsenter gir gjennom dette prosjektet Rema-kundene et mangfold av spennende produkter, laget av regionens egne råvarer. Vi ønsker å bidra til å gjøre gode, lokale matvarer tilgjengelig for enda flere, og dette er en flott rekrutteringsarena for lokalmat til Rema 1000. Vi håper dette blir morsomt og lønnsomt for de lokale produsentene, sier regionsdirektør i Rema 1000 Midt-Norge, Brynjar Hovstein.

Skal du innom en ordentlig Tax Free butikk? Husk å sjekke prisene før avreise

Må være lønnsomt

Selv om Rema 1000 synes prøveprosjektet i Midt-Norge er spennende, må det også være lønnsomt for alle involverte parter før de bestemmer om det skal rulles ut til flere regioner:

– Løsningen de har valgt i Midt-Norge er et regionalt initiativ vi synes er helt topp. På denne måten kan regionen både samarbeide med lokale produsenter og også vurdere hvilke produkter kundene faktisk kjøper. Det er det som kan være utfordringen med lokalprodusert mat: Nettopp å vite at det blir morsomt og lønnsomt både for bonden, kjøpmannen og kjeden. Jeg synes det er flott at region Midt-Norge har vært så kreative i forhold til dette, sier salgs- og markedsdirektør Cathrine Stange i Rema 1000 til DinSide.

Hva synes du? Ønsker du deg mer lokalprodusert mat i din lokale Rema butikk? Si din mening i debatten under.