<strong>PÅ RIKTIG VEI:</strong> Rema 1000 har gjort mange grep den siste tiden, som har gjort butikken til den mest spennende lavpriskjeden i det norske markedet.  Foto: Bildet er hentet fra Reitangruppens nettsider
PÅ RIKTIG VEI: Rema 1000 har gjort mange grep den siste tiden, som har gjort butikken til den mest spennende lavpriskjeden i det norske markedet. Foto: Bildet er hentet fra Reitangruppens nettsiderVis mer

Rema 1000 i riktig retning

KOMMENTAR: Billigbutikken kan tilby mer en bare lave priser.

Det er ikke lenge siden det var en ganske trist og kjedelig opplevelse å handle i norske matvarebutikker. De billigste i klassen, Rema 1000, Kiwi, Rimi og Coop Prix var kanskje gode på lave priser, men spesielt innbydende var de ikke. Ei heller har utvalget vært mye å skryte av i landets billigbutikker.

Nå ser det imidlertid ut som at butikkene har fått øynene opp for at relativt lave priser, større utvalg, og mer delikat utforming kan kombineres.

Rimi har stått for et av de største oppussingsprosjektene i dagligvarebransjen de siste årene. De aller fleste Rimi-butikkene er nå blitt fine, lyse og røde. Forvandlingen var sårt tiltrengt. Rimi-butikkene har lenge hatt behov for en «extreme makeover», noe de nå har fått. Eieren, Ica Norge, har i tillegg vært den store taperen i norsk matvarebransje en stund, og kanskje vil den store satsningen på Rimi skape en aldri så liten renessanse for Stein Erik Hagens tidligere gullgruve.

PUSSET OPP: De nye Rimi-butikken er lyse og oversiktlige. Hadde bare utvalget vært litt mer spennende. Foto: Rimi Vis mer


Et problem gjenstår riktignok på Rimi: Det skal godt gjøres at du finner alt du har på handlelappen etter en tur i butikken. Utvalget er for magert, og sett bort fra enkelte basisprodukter, er det ikke mye å velge mellom. Frukt- og grønnsaksdisken er en spøk. Spesialvarer, slik som glutenfritt brød, har jeg til gode å oppdrive. Og er du ekstra fin på det, og ønsker deg noen «eksotiske» varer som rosmarin eller pesto - ja, da vil du mest sannsynlig komme tomhendt hjem fra handleturen.

For all del, dårlig utvalg er ikke bare Rimis problem, dog tilsier vår erfaring at det er litt vanskeligere å finne det man er ute etter i disse butikkene. Heller ikke Kiwi, som tross alt har relativt store butikker, kan by på spesielt spennende og variert utvalg av varer. Liker du ikke eple- og appelsinjuice, så lykke til med å finne en annen variant. Litt satt på spissen, så klart, men dessverre ikke langt fra sannheten. Og frukt og grønt, som har vært et av Kiwis store satsningsområder - vel - er virkelig ikke noe å skryte av, i hvert fall når vi snakker om utvalg.

Momsreduksjoner og store oppussingsprosjekter i konkurrerende butikker kunne satt Rema 1000 i skyggen, men akkurat dét er ikke tilfelle. Den siste tiden har nemlig en av landets billigste butikker bevist at de er mer enn det å være billig.

Kim Jansson er journalist i DinSides økonomiredaksjon, og følger blant annet matvarebransjen. Foto: Per Ervland Vis mer


For noen år tilbake profilerte Rema 1000 seg klart og tydelig at dette er butikken med "bare lave priser". Og det var ikke stort annet de kunne skryte av. Varene ble satt på pallene sine rett inn i butikken, derfor kunne de holde prisene nede, ble vi fortalt i store reklamekampanjer. Resultatet ble kalde og lite trivelige butikker, som langt fra inviterte til en hyggelig og god handel.

For er du som meg, så elsker du å gå opp og ned gangene og bruke lang tid i matbutikkene. Hente inspirasjon til middagen, eller rett og slett finne noen gode tilbud. Noe som bare var mulig å gjøre på en hyggelig måte i de store super- og hypermarkedene, som for eksempel Ica Supermarked, Coop Mega eller Ultra.

Nå har Rema 1000 begynt å kvitte seg med de nitriste, trauste hyllene sine, og selv om det ikke er snakk om et oppussingsprosjekt a la Rimi, er det noe helt annet å ta en handletur på Rema nå enn for bare kort tid siden.

Den viktigste endringen Rema har gjort er å satse på litt mer spennende produkter, samtidig som de har klart å holde prisene nede. I disse dager kjører de for eksempel en kampanje på deilige italienskinspirerte matvarer, og du verden, etter noen få smaksprøver, er det virkelig mye å anbefale.

Og de italienske godbitene er bare ett ledd i Rema 1000s forsøk på å innføre litt mer spennende utvalg i billigbutikkene. De såkalte Folkekokkene disker opp med stadig nye spennende retter, som ikke skal koste skjorta. Middag for under 100-lappen er et spennende konsept, som består av at du skal få en middag for familien for under hundre kroner. Og det er langt fra bare kjedelige retter du kan velge mellom. I tillegg er Rema 1000 blitt svært flinke på spesialmat, egne merkevarer og diverse kjøkken- og baderomsartikler.

Stem

Hvilken av disse lavprisbutikkene foretrekker du? (Avsluttet)
Rema 1000(61%) 743
Kiwi(18%) 218
Coop Prix(10%) 117
Rimi(6%) 69
Andre...(5%) 64
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Både Rema 1000 og Kiwi skal satse stort i tiden fremover på større butikker med langt bedre utvalg. Rema 1000 lover med sine nye butikker, som skal romme inntil 4.000 kvadratmeter, å satse på ferskvarer, en lovnad som klinger godt i våre ører. Kiwi har satt som mål å ta igjen Rema 1000 i antall butikker i løpet av året, og skal også satse på gigantutsalg på størrelse med de store supermarkedene. Forhåpentligvis blir det skralle utvalget i Kiwi-butikkene gjort om til et spennende vareutvalg i de nye butikkene.

Forhåpentligvis får vi butikker, der man kan kjøpe litt mer spennende matvarer, som ikke koster all verden. Jeg gleder meg til den dagen det blir vanlig å kunne kjøpe ferske søtpoteter og gresskarsuppe på boks i appetittvekkende omgivelser i norske lavprisbutikker. Og Rema 1000 ser ut til å være den første lavpriskjeden som er i stand til å innfri dette ønsket.