Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, og hennes kolleger skal gjøre forbrukersamfunnet enda tryggere for deg og meg. Foto: Forbrukerportalen.no
Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, og hennes kolleger skal gjøre forbrukersamfunnet enda tryggere for deg og meg. Foto: Forbrukerportalen.noVis mer

Rekordmange søker hjelp

Dette klagde vi på i 2008.

- Over 100.000 forbrukere henvendte seg til Forbrukerrådet i 2008. Hvor trykker skoen?

Forbrukerrådet registrerte 110.500 henvendelser i 2008, en oppgang på nær 3.700 sammenlignet med 2007. Henvendelse om sparing og investering har i samme periode økt fra 151 til 477, noe som er godt over 200 prosent, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

Tidligere la Forbrukerrådet ut fjorårets statistikk, og det er fremdeles de samme områdene som topper klagelista.

- Dessuten har strukturerte spareprodukter kommet inn på klagestatistikken som en stormvind. Det er registrert over 500 henvendelser via telefon og e-post. I tillegg er Forbrukerrådets ferdigskrevne klagebrev lastet ned over 1400 ganger fra forbrukerportalen.no.

Les også: Forbrukerrådet slakter bankene i fersk undersøkelse

Bolig og bil topper

Boligklagene og bilklagene topper fremdeles lista, og spesielt klager i forbindelse med bolig økte det siste året. Det ble registrert 3.483 henvendelser om oppføring og oppussing av bolig, en økning på 24 prosent fra 2007.

- Erfaring viser at når boligprisen faller vil flere boligeiere reklamere. Terskelen for klage senkes når prisene går ned og man har kjøpt på topp, sier Randi Flesland.

Leiemarkedet er også en utfordring for forbrukerne, skal man tro statistikken. 6.000 forbrukere klaget på blant annet oppsigelsesvern og problemer knyttet til depositum, 20 prosent flere klager enn i 2007.

- Mye av økningen skyldes trolig økt etterspørsel, da mange nå velger å leie fremfor å eie, som følge av høye boligpriser og finanskrisen, sier Randi Flesland.

- Flere husleiere på markedet har også gjort det mulig å få leid ut mindre attraktive boliger, hvor det er rimelig å anta at konfliktnivået blir høyere, og det blir også plass til flere useriøse utleiere.

Mobilen skraper trøbbel

I 2008 kjøpte norske forbrukere rundt 2,3 millioner mobiltelefoner, og ikke overraskende er mobiltelefonen også helt i toppen på Forbrukerrådets statistikk.

- De fleste som tar kontakt har spørsmål om reklamasjonsrettighetene. Forbrukerne er ofte uenige med selger om årsak til feil og mangler ved telefonen og hvem som skal bære ansvaret, sier Randi Flesland.

Allikevel er det veldig få forbrukere som klager hvis telefonen blir ødelagt.

- Henvendelsene til Forbrukerrådet er trolig bare toppen på et isfjell. I våre undersøkelser går det frem at fire av ti lar være å reklamere på feil ved telefonen som kunden mener selger er ansvarlig for, sier Randi Flesland.

Forbrukerrådet lagde feil på 17 telefoner (under kontrollerte forhold), for å sende dem til reparasjon. Samtlige telefoner ble reparert av leverandør.

- Flere bør ta seg bryet med å klage og reklamere når telefonen ikke fungerer, og det ikke skyldes unormal bruk. I de aller fleste tilfellene får man det man har krav på, sier Randi Flesland.

Forbrukerrådets "søster" Forbruker Europa fikk 10 prosent mer klager ifjor, sammenlignet med 2007. Reiseklager, ferieklubber og import av bil topper fremdeles statistikken.

Trenger du hjelp?

Kontakt oss, så kan vi forsøke å ordne opp i din sak. Send en mail til økonomiredaksjonen.

Dette er noen av forbrukersakene som opptok oss i 2008:

Adrian (15) fikk to PC-er etter å ha vært i kontakt med DinSide. Foto: Privat Vis mer



Les saken: Adrian (15) fikk ikke reklamere på den ødelagte pc-en

Les også: Elins plasma-tv ble stum etter et år

Les også: Petter fikk kjemperegning fra mobilselskap

Les også: Russejentene ble rundlurt av selgeren

Les også: Disse bruktbilene bør du virkelig holde deg unna

Les også: Ryanair tar 285 kroner ekstra for tax free-posen

Les også: Gregs pakke kom ikke frem - allikevel måtte han betale

Les også: Jon Arne måtte betale dobbel pris i butikken - følte seg snytt

Les også: Vi klagde på mobilforsikringen, og det NetCom snudde tvert!

Les også: Vi testet butikkene - kan de egentlig noe om våre rettigheter?a>