INGEN HJEMME? Reklamer kan fortelle mer enn du tror.  Foto: Colourbox
INGEN HJEMME? Reklamer kan fortelle mer enn du tror. Foto: ColourboxVis mer

Reklamen avslører deg

Kan være en invitasjon til juleinnbrudd.

I 2009 ble det anmeldt totalt 21.300 grove og simple tyverier tilknyttet bolig og fritisbolig. Det er mer enn ni prosent flere enn året før, og 16 prosent flere enn i 2007, ifølge SSB.

Grovt tyveri fra bolig og hytte har økt med hele 33 prosent de to siste årene, noe som ikke akkurat er et positivt tegn.

Selv om du aldri kan være helt sikker på at hjemmet ditt er fritt for tyver og kjeltringer i jula, finnes det likevel noen smarte knep du gjøre.

Reklame i postkassen?Dette tjener Posten fett på

Dette må du huske

Ifølge Forbrukerrådet gjør du nemlig lurt i å få noen til å ta posten inn for deg. En full postkasse er nemlig et kjent tegn på at du ikke er hjemme, noe som innbruddstyver kan tolke som "fritt fram".

Hvis ingen kan sjekke posten, kan du avbestille avisen eller omdadressere posten innen en viss periode. En annen fordel med å stoppe posten, er at du ikke vil motta den adresserte reklamen som Posten distrubuerer.

Lei reklamen? Skriv ut vårt merke og klistre på dørkarmen og postkassen

Blir lagt på dørmatta

Uadressert reklame er derimot en helt annen ting. Dersom du bor i blokk, bygård eller lignende, kan du risikere at den uadresserte reklamen blir lagt rett utenfor døren din, som kan være nok til å få uvedkommendes oppmerksomhet.

For å unngå at reklamen havner på dørmatta eller i postkassen, kan du merke stedene med at du ikke ønsker å få reklame.

Slike "Nei takk"-merker får du hos Posten og de flerste miljøorganisasjoner, men du kan også lage din egen lapp.

Siden 1. juni 2009 har forbrukere kunnet reservere seg mot gratis aviser ved å merke postkasse og/eller inngangsdøren med "Nei takk til gratis aviser". Det kan du gjøre i Brønnøysundregisteret.

>>>Slik reserverer du deg