Reklame? Neitakk.no.

Kampanje mot postkassereklame

Folk bør få slippe å klistre lapper med «nei takk» på postkassen for å unngå reklame. I stedet bør de som vil ha reklame i postkassen, kunne merke postkassen med «ja takk», mener kampanjen Neitakk.no.

Nå har nettstedet startet en underskriftskampanje.

- Vi gir oss ikke før reservasjonsordningen speilvendes, sier initiativtaker Kenneth Prøitz i Grønn Hverdag i en pressemelding.

Kommune forbyr postkassereklame

Han anslår at hver enkelt av oss mottar 45 kilo uadressert reklame i postkassen hvert år. Det utgjør totalt 60.000 tonn papir og gir Posten en inntekt på 1,3 milliarder kroner. Men det belaster også miljøet med 60.000 tonn CO2, ifølge beregninger fra Grønn Hverdag.

Prøitz viser også til undersøkelser som slår fast at rundt 70-80 prosent av befolkningen ikke vil ha uadressert reklame.

Slank postkassen med DinSide

Posten Norge AS hevder på sin side at reklamen ikke er skadelig for miljøet.

- Uadressert reklame i postkassen er ikke skadelig for miljøet. Det er den mest effektive kanalen for det lokale næringslivet fordi den har høy presisjon og fordi folk flest bruker den når de planlegger innkjøp, og fordi det er den eneste reklamekanalen folk flest kan reservere seg mot, sier informasjonssjef Merete Bergeland Jebsen i en pressemelding.

Hun viser også til at omdeling av reklame skjer gjennom de samme rutene som ordinær post, og at den derfor ikke bidrar til en nevneverdig økning i CO2-utslippene.