Tror du noen har betalt oss for å bruke dette bildet? Svaret er selvsagt nei, men nye reklameregler kan gjøre det vanskeligere å vite med sikkerhet. Foto: colourbox.com
Tror du noen har betalt oss for å bruke dette bildet? Svaret er selvsagt nei, men nye reklameregler kan gjøre det vanskeligere å vite med sikkerhet. Foto: colourbox.comVis mer

Reklame kan bli mindre tydelig

Nytt forslag til regelverk får Forbrukerombudet til å reagere.

Du synes kanskje reklameinnslag på tv er irriterende støy. Likevel har vi i Norge relativt få innslag av tv-reklame sammenlignet med mange andre land. I tillegg har vi et skarpt skille mellom hva som er reklame og hva som er redaksjonelt innhold, slik at du skal vite med sikkerhet når det er et betalt reklameinnslag du ser på. Nå vil Kultur- og kirkedepartementet endre disse reglene.

Departementet foreslår i et høringsnotat å myke opp prinsippet om at det skal være et skarpt skille mellom redaksjonelle og kommersielle innslag i kringkasting (separasjonsprinsippet).

Endringen i kringkastingsloven vil kunne medføre at kringkasterne i enkelte sendinger kan benytte seg av nye reklameteknikker midt i sendingene. Når det gjelder mengden av reklame på tv, foreslår departementet at den skal forbli som den er.

Se reklamene som ikke er tillatt

Ønsker klart skille

Til nå har det vært et skarpt skille mellom redaksjonelle og kommersielle innslag i kringkasting, og reklame har også hovedsakelig vært sendt i blokker mellom programmene som har vært klart atskilt fra den ordinære programvirksomhet ved et særskilt lyd og bildesignal.

Forbrukerombudet ønsker at dette skarpe skillet skal opprettholdes, og det er også et krav i markedsføringsloven at all markedsføring skal utformes og presenteres på en slik måte at den tydelig fremstår som markedsføring.

Vi lot oss lure av denne reklamen

Nye reklameteknikker

Reklameteknikker som vil kunne bli brukt dersom endringene blir gjennomført, er reklame på delt skjerm og virtuell reklame. Reklame på delt skjerm innebærer at skjermen deles horisontalt eller vertikalt slik at billedflaten samtidig benyttes til reklame og til program. Virtuell reklame kan eksempelvis benyttes av kringkasterne for å bytte ut stadionreklame med egen reklame under sportssendinger.

- Mange forbrukere oppfatter reklame som unødvendig støy, og denne støyen vil ikke bli mindre dersom reklame sendes samtidig som program. Det bør være enkelt for forbruker å klart skille markedsføring fra program, sier Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Slik prøver bedriftene å få tak i pengene dine - avslør triksene!

Vil ikke tvinge forbrukerne til å se reklame

Departementet begrunner endringene i kringkastingsregelverket at det er nødvendig å liberalisere reklameavbruddsreglene som gjelder for norske kringkastere, grunnet økende konkurranse fra utenlandsk kanaler som er underlagt mer fleksibel reklameregulering.

- Mange forbrukere har skaffet seg dekodere med opptaksfunksjon nettopp for å unngå reklame. Jeg synes det er betenkelig at regelendringer igjen skal påtvinge disse forbrukerne markedsføring som de bevisst har valgt å unngå, fortsetter Thon.


Hva synes du om det nye forslaget? Si din mening i debatten under!