TRYGGEST MED KREDITT: Det er selvfølgelig ulemper ved å handle med kredittkort. Men handler du på nett, handler du absolutt tryggest på kreditt.  Foto: Colourbox.com
TRYGGEST MED KREDITT: Det er selvfølgelig ulemper ved å handle med kredittkort. Men handler du på nett, handler du absolutt tryggest på kreditt. Foto: Colourbox.comVis mer

Reklamasjon via kredittkortet ved konkurs

Om produktet går i stykker og butikken ikke ordner opp, kan du få pengene tilbake gjennom kredittkortet.

DinSide har mange ganger påpekt fordelene ved å handle med kredittkort, spesielt på nettet. For eksempel har du en forsikring i tilfelle ikke varen kommer frem, da du kan be kredittselskapet betale for tapet.

Spesielt aktuelt er dette i forbindelse med konkurser, noe som dessverre ikke er helt sjeldent her til lands.

Se for eksempel hvordan Amentio Datakjeden til slutt gikk konkurs i fjor

Her har du enda en god grunn til å handle på kreditt: Om produktet går i stykker etter at selskapet er konkurs eller nekter å ordne opp, kan faktisk kredittkortet ditt redde deg da og.

Reddet etter Amentio-kjøp

Våren 2010 kjøpte en Oslo-mann en HTC Desire fra Amentio Datakjeden. Som mange av DinSides lesere har fått med seg, gikk dette selskapet konkurs etter mye om og men i april 2011. Og i september samme år gikk HTC-telefonen i stykker.

AUDA: Amentio Datakjeden gikk i fjor konkurs, og mange har derfor fått problemer med reklamasjonssakene sine. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Mannen hadde da en reklamasjonssak. Men fristen for å melde krav i konkursboet hadde da gått ut, og de som hadde tatt over butikken, Webhandel AS, tok ikke over kundeansvaret. Dermed stod Oslo-mannen på bar bakke.

Men likevel ikke: Mannen hadde nemlig kjøpt telefonen med et MasterCard-kredittkort. Han rettet derfor kravet til banken sin, som først nektet, men som ifølge både Finanstilsynet og Forbrukertivstutvalget sine avgjørelser bør punge ut.

Forbrukertivstutvalget, som fikk saken etter Finanstilsynet, mener banken må betale kunden alle de 3.898 kronene mobilen kostet. Banken forteller DinSide at de vil ta saken videre til tingretten, men etter det vi forstår dreier dette seg om helt andre aspekter enn hva denne artikkelen omhandler.

Reiseforsikring vs. forsikring via kredittkortet – hva er best?

Lovet være loven

Æren for denne fine bieffekten av kredittkjøp går til finansavtalelovens paragraf 54b. Den sier blant annet: "Ved kjøp kan forbrukeren overfor annen kredittgiver enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren".

TA EN TELEFON: Kan du ikke ordne det opp med butikken, kan det hende banken kan fikse det. Foto: Alloverpress Vis mer


Altså: De samme kravene som du kan stille overfor butikken, kan du stille overfor de som står bak kredittkortet ditt. Og når butikken ikke eksisterer lenger, for eksempel om den har gått konkurs, kan dette være redningen.

Seksjonsdirektør Trond Søyland i Finansnæringens Fellesorganisasjon bekrefter overfor DinSide at joda: Slik er loven. Men han understreker at det alltid vil være et spørsmål om hvor langt man kan dra den. Man skal i alle fall ha forsøkt å løse saken med butikken først.

Og banken til Oslo-mannen i vårt eksempel var ikke spesielt interessert i å punge ut for HTC-telefonen, og synes at kjøperen burde forfulgt saken lenger ned i salgsleddene. Men det synes altså ikke Finanstilsynet og Forbrukertvistutvalget, som mener loven åpner for at kunden kunne ta saken direkte til kredittgiver når butikken ikke eksisterte lenger.

Her har du enda flere fordeler ved å betale med kredittkort på ferie

Ansvarlig produsent

Det spesifiseres ikke nøyaktig hva banken ønsket at mannen skulle gjøre, men han kunne fulgt salgsleddene nedover. For selv om det er butikken som har solgt deg en vare, er det alltids noen andre som har solgt den til butikken.

Og dette med at man kan rette ansvaret nedover salgsleddene er gode nyheter for deg som ikke har kjøpt varen med kredittkort: Om butikken går konkurs kan du nemlig ta reklamasjonssaker videre til leverandøren eller produsenten. Ifølge Forbrukerrådet må også disse forholde seg til norske reklamasjonsfrister; altså to eller fem år.

Bare så det er klart: Finansportalen tipser om at kredittgiver også kan gi deg reklamasjon om butikken slår seg vrang, altså ikke bare etter konkurser.

Salgsledd-konseptet kan gi deg trøbbel når du selger bilen – derfor kan du få klager på en bil som er solgt videre både én, to og tre ganger