FIKK MER: En Oslo-kar kjøpte en Samsung Galaxy S II for 1.799 kroner, men fikk 4.000 kroner da han reklamerte kjøpet. Bindingstiden har skylden.  Foto: Pål Joakim Olsen
FIKK MER: En Oslo-kar kjøpte en Samsung Galaxy S II for 1.799 kroner, men fikk 4.000 kroner da han reklamerte kjøpet. Bindingstiden har skylden. Foto: Pål Joakim OlsenVis mer

Reklamasjon på mobil med bindingstid

Du kan ha krav på mer penger enn det du betalte for mobilen. Også abonnementet skal nemlig tilbakebetales.

Mobiltelefoner er en gjenganger i norske forbrukertvister.

Det klassiske scenarioet er at mobilen går i stykker, hvorpå selger mener det er din egen skyld og nekter å betale for reparasjonen. Ofte får man hjelp av forbrukertvistutvalget (FTU), som i mange tilfeller mener verkstedene ikke har bevist at kunden har skylden, og pålegger butikken å ordne opp gratis. Noen ganger ender det med heving av kjøpet, altså at man får tilbakebetalt hele kjøpssummen.

Derfor kan ikke butikken nødvendigvis skylde på fuktskader når mobilen går i stykker

Men hva skjer når du kjøper mobilen med binding, altså til sterkt nedsatt pris mot at du betaler mobiloperatøren en fast sum i måneden?

Gode nyheter: Du får langt mer igjen for mobilen enn det du kjøpte den for der og da.

Fra 1.500 til 5.000 kroner

Hittil i år har FTU behandlet to slike saker, og begge sakene endte med at kundene fikk tilbake det de hadde betalt for telefonen, pluss det de hadde betalt i faste, månedlige utgifter.

MANGEDOBLET: En mann fra Moss kjøpte en HTC Incredible S for 1.497 kroner, og fikk 5.085 kroner tilbake. Foto: Per Ervland Vis mer

  • En kar fra Moss kjøpte en HTC Incredible S for 1.497 kroner. Han betalte 299 kroner måneden til mobiloperatøren, og etter ti måneder gikk den i stykker. FTU krever at kunden får heve kjøpet, og at butikken betaler han 5.085 kroner. Dette tilsvarer kjøpssummen pluss tolv måneders abonnement. "Den reelle kjøpesummen inkluderer både kontantdelen og fastprisen av abonnementet i bindingsperioden" skriver utvalget i vedtaket.

  • En Oslo-mann kjøpte en Samsung Galaxy SII for 1.799 kroner, mot at han bandt seg til et abonnement som kostet 199 kroner måneden. Han får tilbake nøyaktig 4.000 kroner, fordi det var det han ba om. Han kunne fått kjøpssummen og alle abonnementsutgiftene for tolv måneder, tilsvarende 4.187 kroner.

Joda, du kan få gratis reparasjon selv om mobilen er både fukt- og klemskadet!

Både bruk og kjøp

En fast månedsutgift i en slik forbindelse vil ofte sørge for at både mobilbruken og mobilen blir betalt, da abonnementene ofte inkluderer noe bruk i tillegg til nedbetaling av mobilen. Men i de to sakene blir altså månedsavgiften i sin helhet tilbakebetalt kunden, uavhengig av om kunden på den måten også får dekket mobilbruken sin.

"Det fremstår som noe uklart for utvalget hvor mye av abonnementsutgiften som utgjør delfinansiering av kjøpet" skriver utvalget i Oslo-mannens avgjørelse. Men ettersom de ikke har fått noen avklaring fra operatøren, velger de å se på alle de 199 kronene hver måned som "betaling av kjøpesummen".

AVBETALING: Kjøper du denne Sony Xperia Z-en fra Telenor, kan du betale 1.299 kroner og videre 499 kroner måneden. Etter ett år senkes månedsprisen til 399 kroner, som vitner om det er en form for avbetaling. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Du skal dog være klar over at du ikke nødvendigvis vil få tilbake hele abonnementsprisen, om operatøren kan bevise hva som faktisk var bruken, og hva som var nedbetalingen.

Derfor dekkes alt

Det kan nesten virke for godt til å være sant at du kan kjøpe en mobil for 1.500 kroner og få 5.000 kroner tilbake ved reklamasjon. Men FTU viser til et vedtak fra 2009 når de forklarer hvorfor det er slik.

"Slik binding er normalt å anse som en delfinansiering av kjøpet, og forbrukere må i medhold til forbrukerkjøpsloven godskrives også for denne del av vederlaget ved et hevingsoppgjør" skriver FTU i dette vedtaket.

Med andre ord: Kjøper du en mobil med binding til en lavere pris, mot å betale en månedsavgift til operatøren, ser myndighetene på dette som en avbetaling. Og da skal du ha tilbake alle pengene du har brukt på produktet, ikke bare det du betalte der og da.

Men én ting skal du være klar over: Det lønner seg ikke nødvendigvis å kjøpe "billige" mobiler med binding!