Ikea gir deg kjøregodtgjørelse ved enhver reklamasjon, du må bare huske å be om det. Foto: Ikea
Ikea gir deg kjøregodtgjørelse ved enhver reklamasjon, du må bare huske å be om det. Foto: IkeaVis mer

Reklamasjon med mersmak

Ikea gir deg kjøregodtgjørelse på stedet.

Irritasjonen over et produkt som ikke fungerer tilfredsstillende, er for mange det verste ved akkurat det - et produkt som ikke fungerer som det skal. Men det kan selvsagt også skape irritasjon å måtte bruke tid og penger på å returnere varen til forhandleren.

For det er ikke gratis å transportere produktet til den andre siden av byen - eller kanskje til en annen by - for å klage. Og det er heller ikke gratis å ta seg fri fra jobben for å rekke det, om åpningstidene gjør dette nødvendig.

Når det gjelder transportutgifter - og refusjon av disse - er Ikea en av de bedriftene vi har snakket med, som gjør det enklest for deg. Dersom du reklamerer på en vare kjøpt hos Ikea, kan du få kjøregodtgjørelse utbetalt på stedet.

Du får 3 kroner per kilometer, med en øvre grense på 500 kroner. Det er ingen krav til dokumentasjon. Det eneste du behøver å gjøre, er å huske å be om det ...

- IKEA er spesielle på mange måter, og tenker vel som så at så lenge de har butikker som ligger langt unna der folk flest bor, er det billigere å gi folk noen kroner, enn å krangle med alle, og vinne halvparten av sakene. Og den godviljen en de opparbeider seg er priceless, sier advokatfullmektig Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet til DinSide.no.

Hvor lenge skal produktet vare?

- Krev det du har rett på

Ifølge advokatfullmektig Nortvedt har du ikke automatisk rett til å få refundert kjøregodtgjørelse.

- Hvilke utlegg man har krav på å få dekket, må avgjøres konkret, og det er ikke slik at man automatisk har rett eller ikke rett på å få dekket forskjellige kostnader. Etter forbrukerkjøpslovens § 52 skal erstatning "svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet", forteller Nortvedt.

- Det viktige er at man har hatt et faktisk, økonomisk tap som man skal ha dekket, og at dette tapet har det man kaller adekvat årsakssammenheng med mangelen eller reklamasjonen, fortsetter advokatfullmektig Nortvedt.

- Bør man som forbruker be om kjøregodtgjørelse ved reklamasjoner?

- Jeg synes man skal kreve alt man har rett på ved en reklamasjon, men det er ikke alltid like lett å vite for en forbruker. Om jeg må kjøre kollektivt til jobb, og stikker innom butikken på vei til jobb, har jeg ikke hatt en transportutgift jeg kan kreve dekket, fordi jeg ville jo reist til jobb uansett, forklarer Nortvedt i Forbrukerrådet.

Gir deg refusjon uansett

Men Ikea skiller seg altså ut ved å gi deg kjøregodtgjørelse uansett, dersom du krever det. De krever ingen dokumentasjon fra deg på reisestrekning, men du må altså forholde deg til en kilometergodtgjørelse på 3 kroner per kilometer, og med en øvre beløpsgrense på 500 kroner. Det eneste kravet er at det gjelder en reklamasjon. Du kan altså ikke kreve kilometergodtgjørelse dersom du kun vil benytte deg av angreretten.

Du bør imidlertid selv kjenne til dine rettigheter og muligheter for å kreve kilometergodtgjørelse, da du i de fleste tilfellene ikke vil bli opplyst om dette uoppfordret.

- Vi opplever at forbrukere har god kjennskap til sine rettigheter, og at de er flinke til å stille de kravene de føler de har rett til. Siden vi ikke kjenner utgangspunktet til hver kunde, oppfordrer vi kunden selv til å fremme dette kravet, sier kommunikasjonsrådgiver Charles Michelson hos Ikea Norge.

Glassene med knusegaranti

Du må vite om det selv

Ifølge Michelson, opplever Ikea daglig at kunder krever kjøregodtgjørelse i forbindelse med reklamasjoner.

- Vi ønsker i alle tilfeller å forstå og imøtekomme våre kunders krav. På Ikea får kunder med reklamasjoner kjøregodtgjørelse. Vi oppfordrer kunden til å be om kjøregodtgjørelse hvis de føler at situasjonen påkrever det, sier kommunikasjonsrådgiver Charles Michelson hos Ikea Norge.

Michelson forklarer Ikeas ukompliserte forhold til kjøregodtgjørelse med at det er viktig for dem at kundene føler at kravene deres blir imøtekommet og at det blir en positiv handleopplevelse. Dersom du synes du har krav på det, kan du også kreve å få refundert omkostninger for tapt arbeidstid, men her stiller Ikea seg på linje med de fleste andre.

- Hvis kundens krav oppfyller kriteriene for erstatning av tap ifølge Forbrukerkjøpsloven (kap. 6 §33), så vil IKEA refundere iht gjeldende lovverk, forklarer Michelson hos Ikea.

Vet ikke at vi har reklamasjonsrett

Dette får du andre steder

Vi har også forhørt oss med andre store varehus, om hvordan de behandler eventuelle krav om kjøregodtgjørelse og krav om erstatning for tapt inntekt i forbindelse med fri fra jobben for å reklamere. Her kan du se hva de svarer:

Bohus:
- Bohus behandler alle reklamasjoner i tråd med Forbrukerkjøpsloven. I forhold til kjøregodtgjørelse og evt. tapt arbeidsfortjeneste, forsøker vi å utvise godt skjønn. Hovedregelen er at vi dekker kundens faktiske utgifter i forbindelse med godkjent reklamasjon, såfremt de ikke er urimelige (kunden plikter i forhold til loven å begrense selgers tap). I forhold til evt. tapt arbeidsfortjeneste, skal dette være dokumentert, uttaler kvalitets- og miljøsjef John Moe i Bohus.

Expert:
- Kjøregodtgjørelse: Dette avhenger av hva som er årsaken til at en kjøregodtgjørelse blir krevd. Dette er ofte ikke noe problem fordi Expert i all hovedsak henter produktet hjemme hos forbruker, hvis forbruker har rett til dette. Forbruker slipper med andre ord å transportere. Tapt arbeidsfortjeneste: Det skal svært gode grunner til at Expert dekker dette. I forbrukersammenheng forekommer det i prinsippet ikke. Det kan forekomme ved næringskjøp hvis det kan påvises at den næringsdrivende har lidd tap, uttaler ettermarkedssjef i Expert Norge, Roger Tangen.

Elkjøp:
- Elkjøp forholder seg til norsk lov, og dekker dokumenterte kostnader som har medført et økonomisk tap, som f.eks transport. Vi bruker skjønn og kommer til en enighet sammen med kunden. Kostnaden må være reell, og så langt det lar seg gjøre ber vi om dokumentasjon. Men, vi har forståelse for at det enkelte ganger kan være vanskelig å få kvittering, for eksempel hvis man kun har kjørt en begrenset strekning med bil. Noen faste satser benytter vi imidlertid ikke, slike saker ordner seg som regel veldig greit. Vi har god dekning av varehus i hele landet, og vi praktiserer derfor at kunder kan henvende seg i hvilket som helst Elkjøp-varehus ved reparasjoner. Dette gjelder uavhengig av i hvilket av våre varehus produktet er kjøpt. Når det gjelder 37-tommers flatskjerm, og større skjermer, tilbyr vi henting hos kunden. På større hvitevarer skjer reparasjoner i hovedsak hjemme hos kunde, forteller kommunikasjonsrådgiver i Elkjøp Nordic, Christian Brekke.