DNB skadeforsikring oppgir at streik ikke er blant forholdene som reiseforsikringen dekker. Men banken kan hjelpe deg i siste instans, dersom du har betalt reisen med kredittkort. Foto: SILJE ULVESETH
DNB skadeforsikring oppgir at streik ikke er blant forholdene som reiseforsikringen dekker. Men banken kan hjelpe deg i siste instans, dersom du har betalt reisen med kredittkort. Foto: SILJE ULVESETHVis mer

Reiseforsikringen dekker ikke streik og konkurs

Men kredittkortet kan redde deg fra økonomisk tap.

Det er slett ikke alle reiser som går knirkefritt. Både streik, kansellerte flyvninger og konkurser kan sette en stopper for reisen. I tillegg kan eget slurv ved bestilling skape problemer for de reisende.

Denne uken har et flyselskap gått konkurs, mens streik truer Norwegian. Kjenner du dine rettigheter når slike ting skjer?

En undersøkelse utført av Ipsos MMI for DNB skadeforsikring viser at halvparten av de spurte ikke vet om de er dekket av reiseforsikringen ved en streik.

Les også: Høstens rimeligste reisemål

Streik

Ikke stol blindt på forsikringen: DNB minner om at det i første rekke er flyselskapene som er ansvarlige ved streik og innstilte flyvninger. Foto: DNB Vis mer


Vilkårene for reiseforsikring sier at forsikringen ikke omfatter tap, skade eller utgifter som direkte eller indirekte har sammenheng med streik, lockout eller annen form for arbeidskonflikt som inntreffer når du er på reise.

– Dette er en lovlig konflikt, og det er turselskapet eller turoperatørene som er ansvarlige for å gi kunden det de har betalt for, eventuelt ny avgang eller billettrefusjon, sier kommunikasjonsrådgiver i DNB Skadeforsikring, Vidar Korsberg Dalsbø.

Ifølge forbrukerrådet skal passasjerene ved streik enten få pengene tilbake eller kreve alternativ reise så snart som mulig. Alternativt kan du velge å ta turen en annen gang hvis flyavgangen blir forsinket over fem timer, eller kansellert som følge av streiken.Vanligvis pleier flyselskapene også å sjekke ut om det er andre alternativer, for eksempel å booke om til et annet flyselskap eller at billetten blir refundert.

Får du ikke det du har krav på, må du først klage til flyselskapet. Fører ikke din klage fram, må du klage der forsinkelsen eller kanselleringen skjedde. Har hendelsen skjedd i Norge, går du til Transportklagenemnda. Har du betalt med kredittkort kan du i siste instans kontakte banken. Da kan du kreve pengene tilbake fordi du ikke har fått en tjeneste du har kjøpt.

Les mer om hvorfor du bør betale med kredittkort

Konkurs

Reglene er imidlertid litt annerledes når det kommer til konkurs, så derfor kan det være lurt å bruke kredittkort når du handler reiser på nett. Da unngår du å kjøpe katta i sekken.

Finansavtaleloven sikrer nordmenn rettigheter ved kjøp av varer og tjenester på nettet. Bankklagenemnda har slått fast at kunden har rett til å få tilbakebetalt hele kjøpesummen etter konkurser eller lignende hendelser der betalte varer aldri ble levert, såfremt kunden har betalt med kredittkort.

– Vi anbefaler alle til å betale reiseutgifter med kredittkort. Da får du bedre kontroll på økonomien og innebygget forsikring hvis du bestiller mer en 50% av reisen. Kortholdere som har benyttet kredittkort til å kjøpe for eksempel flybilletter, har rett til å få pengene tilbakeført hvis reisen ikke blir avviklet på grunn av konkurs eller andre hendelser. Dette gjelder både de som bruker MasterCard, men også de som bruker Visa-delen på sine betalingskort, sier Dalsbø.

Les mer om hvorfor du bør bruke kredittkort mens er på bestemmelsesstedet

Planlegg reisen til flyplassen

Mange nye reiseoperatører benytter flyplasser som ligger langt fra feriemålet. Dårlig planlegging gjør seg ofte utslag i at reisende kommer for sent til avganger.

– Folk er ikke flinke nok til å beregne hvor mye tid det tar å komme seg til flyplassen. I tillegg sliter de med å finne transport til flyplassen når de har avgang på et ugunstig tidspunkt der kollektivtransport ikke går. Sørg for at du rekker flyet, og sjekk rutetider for buss og tog på forhånd, for en taxitur til en øde flyplass kan bli svært kostbar, råder Dalsbø.

Les også: Pass deg for taxitilbud på reise

Feilbestillinger

Det er fort gjort å bestille fly eller hotell på feil dato. Om du slurver med bestillingen må du ta regningen på egen kappe. Om du oppdager feilen tidlig tilbyr enkelte selskaper gratis endring eller mot et gebyr, men det er langt fra alle. Når du kjøper billigbilletter eller benytter deg av lavprisselskaper er ofte pengene tapt. Dobbeltsjekk alltid at reisetider korresponderer og at dato er riktig når du bestiller fly og hotell.

– Ordtaket ”selvgjort er velgjort” trenger ikke nødvendigvis være dekkende når det kommer til ferieplanlegging. Hver sommer opplever DNB Skadeforsikring fortvilte kunder som har fått ferien ødelagt på grunn av dårlig planlegging når de har bestilt reisen selv, forteller Dalsbø.

Kan bli nektet ombordstigning: Etternavnet på billetten mangler én bokstav

Nok tid til flybytte

Et av problemene er at folk ikke setter av nok tid når de må bytte fly ved kjøp av enkeltreiser hos flyselskap eller når de benytter to ulike operatører. For å være helt sikker på å komme med må man booke med ett flyselskap/allianse hele veien, da er man sikret fly hele veien selv om det oppstår forsinkelser eller om et fly skulle bli innstilt.

– Skulle det oppstå en forsinkelse som fører til at man ikke rekker neste avgang, så er reisende verken dekket av reiseforsikring eller har krav på erstatning fra flyselskapet. Det er du selv som er ansvarlig for å rekke neste fly. Prisen blir ofte tre- eller firedoblet når man må kjøpe ny billett på flyplassen, og ofte er det få ledige avganger i ferietider, sier Dalsbø.

Les også: New York-fly 24 timer forsinket