SKJULER SEG: Telefonselgere som ringer fra numre du ikke finner og uten gode telefonsvarere er en uting, mener Forbrukerombudet.  Foto: Colorbox.com
SKJULER SEG: Telefonselgere som ringer fra numre du ikke finner og uten gode telefonsvarere er en uting, mener Forbrukerombudet. Foto: Colorbox.comVis mer

Refser skjulte selgere

Telefonselgere bak mystiske numre må rydde opp.

"Ved uanmodet markedsføring ved telefon til forbrukere skal den næringsdrivende straks presentere seg og opplyse om at henvendelsen skjer i markedsføringshensikt."

- Markedsføringsloven, paragraf 16

"Forbrukerombudet registrerer at de telefonnumrene dere benytter ved utgående anrop ikke er registrert på Selektiv hos nummeropplysningstjenesten. (...) Det er på bakgrunn av ovennevnte meget vanskelig for forbrukere å finne ut hvem de har blitt kontaktet av."

- Brev fra Forbrukerombudet til callsenteret Selektiv

Skjulte selgere

Har du fått tapte anrop på telefonen, som du ikke finner ut hvor stammer fra? Sjansen er stor for at det er en telefonselger som har prøvd seg.

7 av 10 blir oppringt av selgere - til tross for reservasjon

Mange selskaper bruker nemlig nummer som ikke finnes i telefonkatalogen. Noen også fra skjulte, blokkerte nummer. Og de har ofte lite, om noe, informasjon å by på når man ringer tilbake.

Dette vil Forbrukerombudet ha slutt på. De viser til markedsføringsloven som krever at forbrukeren skal vite hvem som har kontaktet dem, og et minstekrav er i så måte å kunne søke opp nummeret i ettertid.

Flere problemer

- Det er et problem med endel callsentre, forteller jurist Miriam Karlsen i Forbrukerombudet til DinSide.

Det er flere grunner til at hun ser på skjulte telefonselgere som problematisk. For det første vet ikke forbrukeren hva anropet gjaldt, og han får heller ikke gjort noe med saken om anropene er mange og plagsomme.

For det andre genererer skjulte anrop mange unødvendige klager for Forbrukerombudet. Klageren kan ha fått lovlige anrop, men klager likevel når han ikke vet hva det dreier seg om.

Dersom disse ringer deg, bør du legge på!

SKJERPER SEG: Når Miriam Karlsen i Forbrukerombudet kontakter dem, blir det ofte bedring. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet Vis mer


For det tredje gjør det jobben vanskelig for Forbrukerombudet når klagene først har kommet. Finner de ikke ut hvem som står bak anropene, er det lite de kan gjøre.

Lover bedring

- Vi har tatt det opp med flere callsentre, og da har det ordnet seg. Vi forventer at Selektiv også ordner opp, sier Karlsen.

Selektiv er et av selskapene som bruker numre som ikke lar seg spore, og et av selskapene Forbrukerombudet derfor har fått klager på.

- Vi har hatt et stor økning i antall oppdragsgivere, og derfor mange nye telefonnumre som ikke har blitt lenket opp til vårt selskap ennå, forteller daglig leder Ove Mustvedt i Selektivs callsenter.

- Nå skal vi ta en runde for å markedsføre numrene våre der folk søker.

Skal svare kundene

Men det er ikke bare ukjente numre Forbrukerombudet reagerer på. Også manglende informasjon om hvem som har ringt om man ringer tilbake skaper problemer.

Selektiv innrømmer at telefonsvarerne deres ikke er gode nok i skrivende stund, og lover bot og bedring også her.

Flyktninghjelpen ber om mer penger per SMS

Nå får man beskjed om at han har blitt kontaktet angående telefonsalg, men ikke fra hvilke firmaer.

- Det er fordi vi har flere oppdragsgivere. Nå skal vi dedikere ulike numre til kampanjene, slik at vi kan si hvem vi har ringt for, lover Mustvedt, som også åpner for at forbrukerne kan snakke med en selger når de ringer tilbake.

Frynsete rykte

DinSide har den siste tiden skrevet mange saker om problemer rundt telefonsalg.

Ifølge tall fra Forbrukerombudet opplever syv av ti å bli oppringt av selgere tross reservasjon. Veldedige organisasjoner har en historie for å ignorere reservasjonen om du har gitt dem én enkel pengegave tidligere. Og de skjuler seg altså bak ukjente numre.

- Hvor mye gjenstår før telefonsalg-bransjen kan få et godt rykte igjen?

- Det er vanskelig å si, svarer Karlsen hos Forbrukerombudet.

- Vi får fortsatt veldig mange klager. Så det er åpenbart at bransjen fortsatt har endel igjen.

Det finnes hjelp

Har du fått anrop fra et nummer du blir nysgjerrig på, er det enkleste å søke det opp i telefonkatalogen.

Eventuelt kan du ringe det opp igjen for å høre.

Men om dette ikke fører noen vei, kan du ta turen innom Telefonterror.no. Der kan du finne nummer som katalogen ikke kan hjelpe deg med, og lese andres erfaring med det.

Her kan du lese alle DinSides saker om telefonsalg