<b>DYRT MED REFILL:</b> Dette eksemplet er hentet fra Rema 1000, men er bare ett av flere. (Foto: Alexander Røyne-Helgesen/<a target="_blank" href="http://phun-ky.net/">http://phun-ky.net/</a>)
DYRT MED REFILL: Dette eksemplet er hentet fra Rema 1000, men er bare ett av flere. (Foto: Alexander Røyne-Helgesen/http://phun-ky.net/)Vis mer

Refill er mye dyrere enn originalen

- Dette blir helt bakvendt, mener Grønn Hverdag.

Da vi skrev om den absurde prisingen av vaskemiddel på Rema 1000, fikk vi inn mange nye tips fra lesere som reagerer på det de mener er ulogisk prising av dagligvarer. Det er ikke vanskelig å finne flere eksempler der refillpakningen er dyrere enn originalproduktet.

For eksempel bør du ligge langt unna Nescafé Gull-refill dersom du handler på ICA. Kjøper du det store glasset, er prisen 317 kroner per kg, kjøper du det lille glasset, er prisen 334,50 kroner per kg, mens kjøper du refillpakningen, betaler du hele 437 kroner per kg. Det er omtrent 38 prosent mer enn rimeligste alternativ.

Heldigvis har det blitt enklere å sammenligne priser da enhetsprisen skal være oppgitt sammen med prisen på produktet.

Se også: Ikke la deg lure av prislappen!

- Matvarekjedene bør rydde opp

Miljøorganisasjonen Grønn Hverdag ønsker at det skal være enkelt å ta miljøvennlige valg.

- Det er selvfølgelig ekstra enkelt å motivere seg for å velge det beste miljøalternativet hvis en i tillegg sparer penger på det. Når en velger refill fremfor større originalemballasje, forventer en at dette skal være billigere, fordi emballasjen er lettere, billigere å produsere og tar mindre plass under transport, sier Tone Granaas, daglig leder i Grønn Hverdag, til DinSide.

Hos ICA bør du ligge unna refillpakningen på 100 gram, selv om du bare vil fylle opp det lille glasset. Foto: DinSide Vis mer


Hun mener derfor at matvarekjedene har en jobb å gjøre.

- Det blir helt bakvendt når det er dyrere å velge refill. Her bør matvarekjedene rydde opp, og gjøre det enklere og mer lønnsomt for folk å velge det mest økonomiske og miljøvennlige alternativet, sier Granaas.

Skylder på markedet

ICA Norge viser til markedskreftene når de forklarer prisforskjellen.

- I noen tilfeller hvor prisen på et originalprodukt er rimeligere enn refill-løsningen, er det på grunn av variasjoner i markedet, sier Kristina Kollerud, informasjonsrådgiver i ICA, til DinSide.

Hun sier ICA etterstreber å følge markedet.

- Dette vil kunne gi utslag i form av at enkelte produkter, for eksempel originalprodukter, får en lavere pris en refill-løsningene.

Billigere inn til butikken

Marianne Aaberg, kommunikasjonssjef i Nestlé Norge, forteller at de priser refillpakningene lavere enn originalpakningene inn til butikkene.

- Vi kan ikke blande oss borti hvordan butikkene priser produktene våre, men vi ønsker helt klart at refillproduktene, som er mer miljøvennlige, skal være et rimeligere alternativ for de som handler, sier Aaberg til DinSide.

Hun antar at det er markedskreftene som rår, og at ICA har lavest pris på det produktet det selges mest av.

Vi har tidligere også spurt produsenten Lilleborg om ikke refill skal være billigere enn originalen. Også de forteller at de ønsker at dette skal komme gjennom til forbrukeren.

- Lilleborg priser refillprodukter lavere enn originalpakken. Vi mener også at dette kommer gjennom til forbrukerne. Det er imidlertid butikkene som setter prisen, sier Anne Gjemdal, informasjonssjef i Lilleborg til DinSide.

DinSide lover å prøve å bidra til å presse ned refill-prisene ved å ta med minst ett refillprodukt i neste matpristest.