Reduser saltbehovet

Sett deg selv på to ukers saltredusert kur, og du blir kvitt behovet for å bruke saltbøssa i tide og utide.

Reduser saltbehovet

Sett deg selv på to ukers saltredusert kur, og du blir kvitt behovet for å bruke saltbøssa i tide og utide.

Av ernæringsfysiolog Hanna Hånes

Smakssansen tilpasser seg saltmengdene i kosten. Er vi vant til å bruke mye salt, kjenner vi ikke lenger at maten egentlig er altfor salt. Legg om til mindre salt, unngå å bruke saltbøssa i to uker og bruk ellers lite ferdigmat. I begynnelsen vil du føle at maten ikke har smak, men etter cirka to uker vil smakssansen tilpasse seg.

Alle med høyt blodtrykk bør være forsiktige med salt. Koksalt er det kjemiske stoffet natriumklorid, det er natriumet som kan skape høyt blodtrykk. Når du skal redusere saltmengdene i kosten, bør du også unngå all ferdigmat som inneholder mye salt, først og fremst salt og tørket mat som spekepølse, sursild, røkt laks/ørret og andre salt, tørkede og røkte kjøtt- og fiskevarer, men også ferdige retter på boks og ferdliglaget frossen middagsmat, her er det ofte mye salt, likedan i ferdigpizza. Så langt det er mulig, bør du lage maten fra friske råvarer selv.

DASH-dietten

Hvis du har fått beskjed av legen om å gå over en strengere saltfattig diett, skal du prøve en diett kmed lav glykemisk indeks eller den grønne dietten med magre melkeprodukter - DASH-dietten - se nedenfor. Først hvis ingen av disse diettene lykkes for deg, kan du prøve strengere saltredusert diett.

Vær også oppmerksom på at saltinnholdet i varierer mye fra merke til merke.

Les om DASH-dietten og kosthold ved høyt blodtrykk i artiklene nedenfor: