<b>Bare før jul?</b> Tallenes kan tyde på at mange nordmenn besøker leketøysbutikken bare én gang i året, og det er nå før jul. Foto: Kristina Picard
Bare før jul? Tallenes kan tyde på at mange nordmenn besøker leketøysbutikken bare én gang i året, og det er nå før jul. Foto: Kristina PicardVis mer

Reddet av julehandelen

Noen varegrupper opplever eventyrlig vekst før jul.

Vi har tidligere skrevet om at julen nærmest redder platebransjen, men det er én annen varegruppe som har desidert størst vekst før jul: Spill og leker

Det er med andre ord mye som tyder på at barna også i år får mye av det de ønsker seg under treet.

Hvis handletrenden hittil i år fortsetter, vil butikker som selger spill og leker, selge nesten 3,5 ganger så mye i desember som gjennomsnittet for resten av året.

Det tilsvarer en omsetning på 750 millioner kroner i desember måned. Hos bokhandleren vil vi handle for 2,5 ganger mer i desember enn resten av året. Omsetningen hos landets bokhandlere vil være på rundt 900 millioner kroner, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

>>> Verste handledag før jul

Betydelig økning hos flere

Desemberhandelen betyr mye for enkelte bransjer. For butikker med salg av musikk, video, fotoutstyr, klokker og smykker vil omsetningen i desember være mellom to og tre ganger så høy som ellers i året.

Din julehandel 2011

Hvor har du handlet flest julegaver i år? (Avsluttet)
Hos elektronikkbransjen(30%)
Andre steder enn nevnt over(16%)
I lekebutikken(13%)
Kjøper ikke julegaver(13%)
Det har jeg virkelig ingen oversikt over(9%)
I sportsbutikken(6%)
I bokhandelen(6%)
På Vinmonopolet(5%)
Hos gullsmeden(4%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Vi handler også mye i parfymeriet før jul, noe som gjør at de omsetter for 600 millioner kroner, eller over 70 prosent mer, i desember.

Mest til mat

Eksemplene over viser hvem som øker mest før jul, men det er likevel helt andre ting vi bruker mest penger på i inneværende måned.

Varegruppen "nærings- og nytelsesmidler" troner suverent på toppen, kanskje ikke så rart da denne varegruppen for en stor del dreier seg om dagligvarer, altså mat.

Vel 10 prosent av forbruk i desember går til klær og sko. Det vil si at vi bruker over 5 milliarder kroner på disse varegruppene. Vi pynter også våre hjem og kjøper blomster, tekstiler og utstyrsvarer for over 1,5 milliarder kroner, nesten dobbelt så mye som resten av året. I sportsbutikkene handler vi for rundt 2,3 milliarder kroner, dette utgjør omkring 5 prosent av total desemberhandel.

Barnas ønsker står høyt på ønskelisten, skal vi tro tallene fra årets julehandel. Foto: Colourbox.com Vis mer