Reagerer mot Rimi

Forbrukerrådet er kritisk til Rimi og Kiwis prisøkninger det siste halve året. Rimi og Kiwi er spake.

Rimi og Kiwi har økt prisene med nesten ti prosent, ifølge den nyeste pristesten av dagligvarene i DinSides handlekurv.

De billige er verst

Jan Schrøder. Vis mer


- Disse tallene er forholdsvis dramatiske, sier Jan Schrøder, seksjonssjef i Forbrukerrådets sekretariat.

Schrøder peker på at ingenting tilsier at matkjedene skal øke prisene akkurat nå. Han er kritisk til at det er lavpriskjedene som skrur opp prisene.

- Dette er overraskende. De bør heller senke prisene og dermed forberede seg på at hard discount-kjeder som Lidl kommer til Norge, sier Schrøder.

Tause

Hakon-gruppen har vært usedvanlige tause om prisøkningene. DinSide forsøkte å få en kommentar både torsdag og fredag i forrige uke. Radiokanalen P4 opplevde nøyaktig det samme.

Først mandag ringte Christian Sulheim, informasjonsdirektør i Hakon-gruppen. Han var lite meddelsom.


- Hvis det viser seg at vi har økt prisene så mye, er vi selvsagt nødt til å se på det. Vi jobber kontinuerlig for å være konkurransedyktige, sier Sulheim.

Samsalg

Per Roskifte, konsernansvarlig for informasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen, viser til selskapets omstridte bundling eller samsalg av flere tjenester.

- Sammen med Trumf-rabatt, bleieavtalen, frukt & grønt-garantien og holdbarhetsgarantien kommer man langt billigere ut med KIWI enn denne undersøkelsen viser, sier Roskifte.

Norgesgruppen mener DinSides handlekurv er for liten til å gi et riktig prisbilde. Hittil har DinSides tall stemt svært godt med tallene i andre medier, inkludert VG.

Relaterte artikler:
Tar matkronene selv
De verdiløse matløftene