SKUFFET: Mange av Tele2s kunder liker dårlig at de skrur opp prisene. Fra venstre: Odd Espen Christoffersen, Tobias Judin og Bjørnar Skarvik.  Foto: Privat
SKUFFET: Mange av Tele2s kunder liker dårlig at de skrur opp prisene. Fra venstre: Odd Espen Christoffersen, Tobias Judin og Bjørnar Skarvik. Foto: PrivatVis mer

Raser mot Tele2

Tiden med "gratis-abonnement" er forbi i Norge.

- Latterlig, mener Odd Espen Christoffersen.

- Gjennområttent, sier Bjørnar Skarvik.

- Forleder de offentligheten for å lokke til seg tidligere Ludo-kunder? spør Tobias Judin.

Alle tre var Tele 2 Sheriff-kunder. Abonnementet ga brukerne 170 kroner i måneden å ringe for. Brukte de ikke mer enn dette, betalte de heller ingen telefonregning.

DinSide lot seg imponere: Hvordan er det mulig?

Slik er det ikke lenger.

Slipper ikke unna

Fra og med 1. juni endrer Tele2 det billige abonnementet.

Nå kan ikke brukerne selv velge hva de vil bruke de 170 kronene på. Nå er det kun 130 minutter gratis ringing, og 90 SMS inkludert i måneden.

Dessuten betaler man 59 øre i startavgift på samtlige samtaler. Dermed går det ikke å slippe unna regningen lenger.

For å bøte på tapet har Tele2 satt ned prisen på data fra fire kroner per megabyte til 99 øre.

Nektet for prishopp

"Bakgrunnen for endringen er å gjøre abonnementet enklere, samtidig som vi ser at våre kunder stadig har et større behov for å kunne surfe med mobilen til en rimelig pris" skriver Tele2 i en epost som har gått ut til kundene.

- Men vi har vel Sheriff fordi vi ikke er interessert i datatrafikk? spør Judin DinSide retorisk.

Kundene reagerer dessuten på at Tele2 tidligere har sagt at de ikke har noen planer om å skru opp prisene.

Da Ludo endret sitt tilsvarende abonnement Terningkast 6, slik at heller ikke deres kunder kunne slippe unna regningen, sa salgs- og markedsdirektør Christian Sæterhaug i Tele2 følgende til DinSide:

- Nei, vi har ingen planlagte endringer på våre billigste produkter. Vi ønsker dermed alle kunder som ikke vil betale en fast månedsavgift velkomne. Vi har delt førsteplassen med Ludo i 2010, og nå er det godt å være alene på toppen igjen.

Les hele saken her: Ludo setter opp prisene

Ikke lønnsomt

Uttalelsen kom 1. mars i år. Nå, to måneder senere, har pipen fått en annen lyd.

FIKK IKKE PENGER: Tele2-direktør Haakon Dyrnes skylder på dårlig lønnsomhet. Foto: Tele2 Vis mer


Sæterhaug vil ikke uttale seg om endringene, men sender pipen videre til administrerende direktør Haakon Dyrnes.

- Vi hadde ingen planer om å sette opp prisen. Men det skjer at ting endrer seg, sier Dyrnes til DinSide.

Det som endret seg, var at abonnementet ikke var lønnsomt lenger. Tanken om at de som ringte mye skulle finansiere dem som ringte lite, fungerte ikke. Dermed måtte Tele2 ta grep, ifølge direktøren.

Abonnementet ligger fortsatt på topp for de mutte på Telepriser.no, men ingen slipper gratis unna.

Ferdig med gratis

- Hvordan har tilbakemeldingen vært?

- Alle har fått en ordentlig begrunnelse på epost eller brev, så henvendelsene har vært få, svarer Dyrnes.

- Har dere merket noe på kundebasen?

- Det kommenterer vi normalt ikke. Men det har ikke skjedd særlig mye. Noen synes det ikke er så bra som det var, mens andre synes det nå er bedre.

One Calls kunder er de mest tilfredse

- Noen mistenker at Tele2 brukte Sheriffs gratismuligheter som et lokketilbud. Hva tenker du om det?

- Nei, vi har hatt Sheriff i nesten tre år, og satt ned prisene flere ganger. Nå, etter tre år, gjør vi en liten justering, sier Tele2-direktøren.

- Er epoken med "gratisabonnement" over i Norge, tror du?

- Før var det flere små aktører som kjørte ned prisene bare for å kapre kunder, og de store aktørene svarte. Men det var vanskelig, da prisene allerede var veldig lave. Så sannsynligheten er nok mindre, men man skal aldri si aldri.

Hva synes du om Tele2 sitt prishopp? Trenger vi "gratisabonnement" i Norge? Si din mening under!