FEIL: Kunder er frustrerte over at appen til NSB ikke viser dem riktig informasjon om hvilke tog som går og ikke, nå som Østlandet er midt i sommerens togkaos. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB Scanpix
FEIL: Kunder er frustrerte over at appen til NSB ikke viser dem riktig informasjon om hvilke tog som går og ikke, nå som Østlandet er midt i sommerens togkaos. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB ScanpixVis mer

Feil informasjon om togavganger i NSB-appen

Raser mot feil i NSB-app midt i togkaos

- Vi har kundeveiledere på viktige stasjoner, sier NSB.

«Kan jeg da regne med at toget kommer på Oslo S, eller må jeg regne med å finne ut at jeg må ta T-banen til Bryn for å ta L13-toget derfra?» spør en kunde på NSB sine Facebook-sider.

ÉN AV MANGE: Her ser du hvordan NSB-kundene poster skjermdumper som NSB kan fortelle at viser helt feil informasjon. Varselet sier at det kan bli forsinkelser, men ikke at toget er innstilt. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Hun legger ved en skjermdump fra NSB.no, som sier at toget skal gå. Men under skjermdumpen svarer NSB at nei; hun må ta T-banen til Bryn og finne toget der.

«Dere må jo skrive det på sidene deres, da!» skriver kunden frustrert tilbake.

Tirsdag formiddag fant Dinside 15 slike innlegg, fra bare det siste døgnet, om konkrete feil og mangler i NSB sin app og nettsider.

For samtidig som Østlandet er midt i et togkaos, får mange reisende helt feil informasjon om hvordan de nå skal komme seg på jobben.

Innrømmer problemer

- Problemet du beskriver er først og fremst på togene mellom Dal og Drammen. Disse togene har blitt ulikt håndtert i NSBs og Bane NORs systemer, skriver NSB sin pressesjef Åge-Christoffer Lundeby i en e-post til Dinside.

- Vi jobber med å rette denne feilen, slik at også disse togene vises rett i app og på nsb.no, lover han.

- Men hvordan skal da de reisende finne ut av hvilke tog som går og ikke?

- Det er selvsagt kritisk at appen virker og gjenspeiler virkeligheten. Derfor jobbes det hver dag med å kvalitetssikre data og at appen er tilfredsstillende, begynner Lundeby, før konklusjonen hans kommer:

- NSB har kundeveiledere utplassert på viktige stasjoner for å hjelpe kunder med å finne frem.

NSB: - Ingen kompensasjon

Kjernen av problemet ligger i å møte opp til et tog som appen sier skal gå, men som ikke går i det hele tatt.

En reise du kanskje også har kjøpt billett til, og en reise du kanskje må kjøpe deg et annet alternativ for.

- Kan kundene kreve kompensasjon om NSB-appen har fortalt dem feil informasjon?

- Nei, feil informasjon utløser ikke i seg selv rett til kompensasjon, svarer Lundeby i NSB.

- Hva med kunder med månedskort, som nå hverken får vanlige togavganger eller informasjon om hvordan de skal reise i appen – kan de få tilbake pengene for månedskortet om de velger å heller for eksempel kjøre bil?

- Nei, vi gir ikke en slik mulighet.

Forbrukerrådet: - Krev kompensajon

- Vi har fått en telefon fra en forbruker som ikke fant erstatningsbussen og måtte ta taxi. Men vi har ikke mottatt spørsmål om informasjonen på selve appen, forteller kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos hos Forbrukerrådet til Dinside.

Han sier at rettighetene dine avhenger av hvorvidt du har kjøpt billett eller ikke. Du må altså ha billett eller månedskort for å kunne kreve noe.

Men Halsos er ikke enig med NSB om at feil info i appen ikke utløser noen krav.

- Dersom du blir påført ekstra utgifter til alternativ transport på grunn av feil informasjon, fra for eksempel NSBs personale eller appen, kan du kreve erstatning, mener Halsos.

Han tipser om mer info på Forbrukerrådets nettsider, og at om du ikke når gjennom hos NSB, kan du ta saken videre til Transportklagenemnda.