MISFORNØYD: Lene Hermansen er en av de mange Nelly.com-kundene som ikke får varene hun bestilte. – Det ser ut som salget startet for tidlig, før de hadde gjort jobben sin skikkelig, sier hun til DinSide.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Privat
MISFORNØYD: Lene Hermansen er en av de mange Nelly.com-kundene som ikke får varene hun bestilte. – Det ser ut som salget startet for tidlig, før de hadde gjort jobben sin skikkelig, sier hun til DinSide. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/PrivatVis mer

Raser etter Nelly.com-tilbud

Bestilte varer med rabattkode, men Nelly.com nekter å sende dem. Nå raser kundene.

– Jeg ble sjokkert! Har aldri opplevd noe slik fra en nettbutikk før, og jeg er en flittig netthandler.

Det forteller Silje Merete Jensen til DinSide. Torsdag kjøpte hun flere varer fra nettbutikken Nelly.com til gode priser, med en rabattkode som sirkulerte på nettet. Men etter kort tid oppdaget hun at alle kjøpene ble kansellert.

Grunnen: Tilbudene var ikke reelle. Det skal ha skjedd en teknisk feil.

Og Jensen er langt fra den eneste som reagerer. På Facebook-sidene deres, og i DinSides e-postkasse, raste det inn tilbakemeldinger fra frustrerte kunder torsdag og fredag.

Plantasjen med "tilbud": Tre hundeposer for 50 kroner – i stedet for 15 kroner stykk

SPREDD: Blant annet på bloggen Haugaard.blogg.no ble rabattkoder til Nelly.com spredd. Men kodene viste seg å ikke fungere. Vis mer


Rabattkoder på blogger

DinSide har etter gjentatte forsøk i forskjellige kanaler ikke klart å få tak representanter for Nelly.com. Men etter det vi forstår, skal problemene ha oppstått da tilbudskoder begynte å spre seg på nettet. Dette er koder som blant annet gis til bloggere, som dermed kan gi sine lesere "eksklusive" Nelly.com-tilbud.

"Gjett hvor mye jeg betalte for alt dette? Fu** it, dere klarer det ikke... 300 KRONER!" skrev bloggeren Haugaard.blogg.no torsdag formiddag.

Der fortalte hun at koden "FBSALE50" og "FOTBALLFRUE" ga kundene tilgang til "Nelly.com sitt største salg noensinne". Men senere på kvelden fulgte hun opp med et innlegg av en ganske annen karakter, med tittelen "Boikotter Nelly.com".

"De bare sletter ordren din og driter i konfrontasjon med kundene" skriver Haugaard, som altså har samme opplevelse som kundene DinSide har vært i kontakt med.

Fotballfrue og de andre bloggerne må passe seg – nå risikerer de bøter

MISFORNØYD #2: Cathrine Olsen føler seg dårlig behandlet av Nelly.com. Hun synes butikken i alle fall burde ha forklart henne hva som foregikk. Foto: Privat Vis mer


Sa ikke fra om feilen

Ingen av kundene skal ha fått beskjed om hva som skjedde. De skal selv ha oppdaget at ordrene ble kansellert, uten å motta noen e-post eller annen tilbakemelding fra Nelly.com.

– At Nelly.com gjør en feil er selvfølgelig lov, men når de gjør en så stor feil uten å gå ut å beklage dette ovenfor alle sine kunder, det synes jeg blir for dårlig, sier en annen frustrert kunde, Cathrine Olsen, til DinSide.

– Jeg fikk ikke ett hint en gang. Hadde nok gått og ventet på disse varene i en uke-halvannen før jeg hadde oppdaget det, forteller kunden Lene Hermansen, som opplevde det samme.

Noen har dog fått svar fra butikkens kundeservice, som dette:

"Vi har dessverre blitt nødt til å annullere bestillingen din på grunn av en teknisk feil som har gjort at prisen på varene har blitt forandret. Vi kommer derfor ikke til å sende ut bestillingen din, og får derfor be deg om å legge en ny bestilling."

MISFORNØYD #3: Silje Merete Jensen trodde hun hadde gjort et kjempegodt kjøp. Men så ble ordren kansellert. Foto: Privat Vis mer


Kan ha krav på feil pris

DinSide har tidligere skrevet om feilprisede varer. MPX.no-kunder fikk i fjor tilbake penger etter å ha kjøpt en PC med feil pris. Forbrukertvistutvalget fastslo at kundene hadde krav på varen til avtalt pris, om ikke prisen var så lav at kundene selv burde forstå at det måtte være noe feil.

Les hele saken: Krev varen til feilpris

Prisene i Nelly.com sitt tilfelle var til tider svært lave i forhold til førpris, for eksempel 44 kroner i stedet for 599 kroner. Mens andre tilbudspriser skal ha vært langt mer sobre, som en jakke til rundt 3.500 kroner med førpris på rundt 5.000 kroner. Dessuten skal Nelly.com visstnok være på flyttefot, noe som kunne rettferdiggjøre uvanlig lave priser.

– Men det kan hende denne saken stiller seg annerledes, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til DinSide.

Han sikter til rabattkodene. Om disse for eksempel bare har vært ment for bestemte bloggere selv, kan det skape trøbbel for kundene, ifølge Halsos. Han kjenner ikke saken, og vil derfor heller ikke ta stilling til den.

– Men utgangspunktet er at avtalen er gjort når man har betalt. For at butikken skal kreve at avtalen ikke gjelder, må de hevde at kundene ikke handlet i god tro. Altså at de hadde grunn til å forstå at tilbudet måtte være feil, forteller Halsos.

Et annet selskap som får mye kjeft er Groupon – vi møtte sjefen

KAN HA KRAV: Martin Skaug Halsos hos Forbrukerrådet kan ikke svare på om kundene har rett på varer eller penger, men tidligere saker har vist at de kan ha det. Foto: Kolonihaven/Forbrukerrådet Vis mer


Dette kan man gjøre

Så hva skal Nelly.com-kundene gjøre?

Halsos foreslår at de først og fremst kontakter butikken, og krever avtalen gjennomført. Altså avtalen som tilsier at kundene gir butikken penger, mot at butikken sender varene til avtalt pris, altså tilbudspris. Etter det DinSide har grunn til å forstå, har mange allerede gjort det uten hell.

Da foreslår Halsos at de klager saken inn for Forbrukerrådet. Saken kan dermed gå videre til Forbrukertvistutvalget, som ga MPX.no-kundene rett i fjor. Disse kundene fikk erstatning lik differansen mellom tilbudspris og førpris, i det tilfellet hele 8.000 kroner.

– Hvordan føler du at Nelly.com har løst denne saken?

– Løst? spør kunden Silje Marie Jensen tilbake.

Har du opplevd å få kjøpet avbrutt på grunn av feil pris? (Avsluttet)
Nei(58%) 290
Ja, og satt tomhendt tilbake(32%) 157
Ja, men butikken ordnet opp(10%) 51
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


– De har jo ikke engang gitt beskjed om at de har en "teknisk feil". De har ikke kontaktet meg på noen måte.

Som sagt har vi ikke klart å få tak i Nelly.com for en kommentar. Selskapet har base i Sverige, og fredag er midtsommer-fri for svenskene.

Får gavekort

Etter at denne saken ble skrevet sendte Nelly.com ut en e-post til de rammede kundene, hvor det blant annet står at de opplevde et teknisk problem som "dessverre påvirket deg og noen få andre kunder". Resultatet ble kansellerte ordre.

"Vi beklager til deg som kunde berørt av dette problemet, men håper du vil gi oss en sjanse" skriver Nelly.com.

Som plaster på såret får kundene en ny rabattkode de får brukt før andre kunder, og et gavekort på 100 kroner som er gyldig i én uke.

DinSide kommer tilbake med kommentar fra Nelly.com straks vi får svar fra selskapet.