STREIK I NSB: Joda, du kan få refundert togbilletten dersom du velger å ikke bruke den. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix 
STREIK I NSB: Joda, du kan få refundert togbilletten dersom du velger å ikke bruke den. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix Vis mer

Togstreik i NSB:

Rammet av togstreiken? Slik får du refundert billetten

Streik gir ingen refusjon, men du kan likevel få penger igjen.

Torsdag er snaut 150 tog innstilt som følge av at 71 lokførere er tatt ut i streik. Fredag vil 160 tog bli innstilt, og om en uke planlegges en opptrapping av streiken.

Det blir ikke satt opp alternativ transport, og passasjerene er overlatt til selv å finne løsninger.

Men hvilke rettigheter har du som togpassasjer? Kan du få penger tilbake for allerede betalte billetter?

- Forsinkelser og innstillinger som følge av streik gir ikke grunnlag for erstatning. Men ubenyttede enkeltbilletter kan refunderes ved henvendelse til oss, sier Håkon Myhre, kommunikasjonsrådgiver NSB persontog, til Dinside.

Vil du ha penger igjen? Slik gjør du

Dette gjelder altså for enkeltbilletter. Dersom du allerede har kjøpt en enkeltbillett med et NSB-tog og bestemmer deg for at du ikke vil bruke denne, kan du få pengene refundert ved henvendelse til NSB.

- Om du finner at du ikke vil benytte billetten, så kan du si ifra til oss og så vil du få det refundert, sier Myhre.

TA KONTAKT: Håkon Myhre, kommunikasjonsrådgiver NSB persontog, sier til Dinside at man kan ta kontakt for refusjon av ubenyttede billetter når som helst. Foto: NSB Vis mer

Du kan kontakte NSB på mail, telefon eller gå til en betjent stasjon.

Ifølge Myhre er det heller ingen frist for når du må si ifra.

- Kom når du vil, det er ingen frist, uttaler Myhre til Dinside.

Penger tilbake for månedskort?

Det første streikeuttaket rammer først og fremst pendlerstrekningene rundt hovedstaden.

Dermed er det de med periodekort som i størst grad rammes.

Men kan du få refundert noe av det du har betalt for månedskort på toget, på grunn av streiken?

- For periodebilletter gjelder det samme prinsippet som for enkeltbilletter, sier Myhre til Dinside.

- Betyr det at jeg kan få refundert penger for månedskortet dersom jeg velger å ikke benytte månedskortet og heller benytte bilen i perioden som streiken varer?

- Da vil vi anbefale at du sender oss en henvendelse og forklarer sammenhengen. I utgangspunktet gir ikke streik grunnlag for erstatning. Men vi anbefaler at du sender en henvendelse og tester oss på det. Målet vårt er ikke på død og liv å være vanskelige, men å yte god service, sier Myhre til Dinside.

Forskjell på Ruter- eller NSB-billett?

Mange reiser med NSB med en Ruter-billett.

Det er de samme reglene som gjelder, uansett om du reiser med en Ruter-eller en NSB-billett.

- Så lenge man reiser på en strekning hvor vi har samarbeide med Ruter og man bruker samme billett, gjelder de samme vilkårene ved forsinkelser og innstillinger som følge av streik, forteller Myhre.

Det vil si at dersom du velger å ikke benytte billetten, kan du få penger igjen.

- Men her gjelder det samme: Forsinkelser på grunn av streiken gir ikke grunnlag for erstatning, understreker Myhre.