KOSTBART: Det femsifrede nummeret til Forbrukerrådet kan koste opp mot fem kroner minuttet. Det gir de lite informasjon om, i likhet med mange andre offentlige organer.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over Press
KOSTBART: Det femsifrede nummeret til Forbrukerrådet kan koste opp mot fem kroner minuttet. Det gir de lite informasjon om, i likhet med mange andre offentlige organer. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over PressVis mer

Rådyrt å ringe Forbrukerrådet, politiet, sykehus og kommuner

Forbrukerrådet bryter dessuten egne råd ved å opplyse om feil ringepriser.

DinSide har allerede fortalt hvor dyrt det er å ringe femsifrede telefonnummer i Norge. For eksempel krever Netcom opp mot fem kroner minuttet om du er riktig uheldig.

Les saken: Derfor bør du unngå femsifrede telefonnumre

Det er langt fra bare selskaper som bruker disse numrene. Også offentlige virksomheter krever at du betaler blodpris for å ringe dem.

– Vi har ingen formening om regulering av disse prisene, men det er viktig at det er lett for forbrukerne å orientere seg. Derfor må det opplyses grundig om hva telefonsamtalen koster, før taksten begynner å løpe, forteller kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet til DinSide.

At gode råd er dyre, er godt kjent. Men at Forbrukerrådet også er dyrt, kommer kanskje som en større overraskelse. Forbrukernes høye vokter bruker nemlig et slikt nummer selv, og de følger ikke sine egne råd om hvordan det bør gjøres.

ENDRET: Etter DinSide gjorde Forbrukerrådet oppmerksom på feilen, endret de teksten på nettsidene sine. Vis mer


Bryter egne råd

Stemmen som ønsker deg velkommen til Forbrukerrådets telefontjeneste 03737 opplyser om at samtalen koster 39 øre minuttet fra fasttelefon, mens egne takster gjelder fra mobil. På nettsidene oppgis det bare om prisen fra fasttelefon. Ingen steder opplyses det om at det kan være svært dyrt fra mobilen.

Og opplysningene som faktisk gis, stemmer heller ikke. Det er operatørene selv som bestemmer prisen fra både mobil- og fasttelefon, så det vil være like vanskelig å oppgi en bestemt pris fra fasttelefon som fra mobilen. Telenor tar i dag 99 øre per minutt for slike nummer fra fasttelefon, ikke 39 øre, så prisen Forbrukerrådet oppgir er uansett helt feil.

Dette var ikke Skogly klar over da vi snakket med henne. Etter vårt intervju endret de dermed teksten på sine nettsider:

  • Fra: "39 øre pr. min. fra fasttelefon."
  • Til: "Fra 39 øre pr. min. For nøyaktig pris, sjekk ditt abonnement."
Men stemmen du hører på 03737 sier fortsatt at det koster 39 øre fra fasttelefon, mens kostnaden fra mobil varierer.

Les mer: Disse får inntektene fra dyre telefonnumre

"Satelittelefon fra Alaska"

– Hvorfor opplyser dere ikke om at det kan være svært kostbart å ringe nummeret deres fra mobilen?

– Vi kan bare opplyse om priser vi kjenner. Man kan ringe oss fra satelittelefon fra Alaska, og det blir dyrt. Men den prisen er ikke kjent for oss, så vi kan ikke opplyse om den på forhånd, svarer Skogly i Forbrukerrådet.

Det andre gjør, som for eksempel Pasientreiser, er å opplyse på sine nettsider at det kan bli dyrt, med noen priseksempler. Selv om de ikke kan oppgi nøyaktig hvor dyrt.

"LETT": At nummeret til Forbrukerrådet skulle være lett var det viktigste, sier Ann Hege Skogly. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


– Nummeret skal være enkelt og lett tilgjengelig for forbrukeren. Det er det viktige for oss, sier Skogly.

– Er ikke prisen viktig, også?

– 99 øre per minutt er en god investering for gode juridiske råd.

– Det koster 75 kroner for en 15 minutter lang samtale med dere om man ringer med kontantkort fra Netcom. Er dette en god investering?

– Det er avhengig av faktorer bare den som ringer råder over.

Som vi tipset om i forrige artikkel er trikset å holde seg unna de femsifrede telefonnumrene. Vil du ringe Forbrukerrådet, kan du heller ringe sentralbordet på 23 400 500. Dette vil bli taksert som alle andre vanlige numre.

Dyrt å ringe politiet

Også en annen beskytter, selveste politiet, bruker et femsifret telefonnummer: 02800. Dette har de fått kritikk for tidligere, men heller ikke politiet er flinke til å opplyse brukerne om hva det koster. "Når du ringer 02800 fra fasttelefon er prisen den samme som for vanlige tellerskritt. Fra mobiltelefon prises tjenesten ulikt ut fra hvilket mobiltelefonabonnement man er tilknyttet" skriver politiet på sine nettsider. Det førstnevnte er helt feil, ettersom operatørene som sagt også bestemmer priser fra fasttelefon til femsifrede numre.

1881 – appen som koster penger, også etter du sletter den!

DinSide forsøkte å ringe 02800 for å høre hva politiet selv sier. Du blir møtt av en summetone, uten noen opplysninger om hva du er i ferd med å gjøre. Videre blir du satt over til en representant fra ditt lokale politidistrikt, i vårt tilfelle Oslo.

– Hvor mye koster det å ringe dette nummeret? spør vi.

– Det er vanlig takst, svarer politiet.

DYRT: Politiet har et femsifret telefonnummer, som er akkurat like dyrt som alle andre femsifrede nummer. Foto: PER ERVLAND Vis mer


– Er det ikke vanlig femsifret takst, som ligger langt over vanlig åttesifret takst?

– Det eneste jeg vet er at det er vanlig takst. Jeg skal høre her ... Nei, det eneste vi sier er at det er vanlig takst. Hvorfor lurer du på det?

– For om det er vanlig femsifret takst lønner det seg å heller ringe direkte til Oslo politidistrikt på deres åttesifrede nummer.

– Jeg kan ikke se hvordan 02800 skal være dyrere enn det nummeret, avslutter politimannen.

Vil du snakke med politiet, kan du gå på nettsidene deres og finne ditt lokale politidistrikt, og det åttesifrede nummeret.

Feil, feil og feil fra politiet

At en tilfeldig politibetjent ikke kjenner ringeprisene er så sin sak. Men vi blir ikke noe klokere av å snakke med politidirektoratet.

Hva synes du om at offentlige etater bruker femsifrede numre?

Stem her: (Avsluttet)
Det er en uting! (85%) 1715
Greit, så lenge billigere alternativer tilbys(13%) 262
Det er flott! (2%) 34
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


– Vi kan bekrefte at det er samme pris for 02800 som for andre femsifrede numre. Men det er uklart hva du mener med at dette kan bli kostbart for mange, skriver seniorrådgiver Kåre M. Hansen i Politidirektoratet i en e-post til DinSide.

Han forteller dermed om en startpris på både åtte- og femsifrede nummer på 99 øre (noe som er feil), og en ringepris på 99 øre per minutt for femsifrede (noe som også er feil) og 49 øre for åttesifrede (nok en gang feil). Som sagt er det operatørene som bestemmer prisene, og de varierer kraftig. Det koster for eksempel 99 øre minuttet fra fasttelefon hos Telenor, men nesten fem kroner fra kontantkort hos Netcom.

Etter å ha påpekt feilene får vi en ny e-post fra Hansen.

– Jeg har snakket med saksbehandler hos oss. Han sier at du har rett, det ble feil å ta utgangspunkt i rimeligste hjemmetelefonløsning. Prisen avhenger av hvilken tjenesteleverandør den enkelte benytter, sier Hansen i Politidirektoratet.

Hensikten med nummeret er uansett at man gjennom ett enkelt nummer skal bli satt til riktig politidistrikt der man befinner seg. Det mener politiet er det viktigste.

Se hvordan 1881 mobber 1888 på sine egne nettsider

"Lettere for brukeren"

Også en rekke andre offentlige virksomheter har korte nummer, som Pasientreiser, sykehuset Ahus og kommuner som Bergen og Oslo. Mange opplyser på nettsidene sine at dette kan være kostbart, mens andre ikke nevner prisen med et ord.

– Ett nasjonalt nummer gjør at pasienter, uansett hvor de ringer fra, kan ringe samme nummer, sier IT-sjef Lars Fremstad i Helseforetakenes senter for pasientreiser til DinSide.

– Det er gjort for å gjøre det lettere for kommunens innbyggere å komme i kontakt med kommunen, forteller informasjonsdirektør Eva Hille i Bergen kommune.

DYRT: Har du mye kontakt med Ahus, bør du finne et åttesifret telefonnummer du heller kan bruke. Foto: Ahus kommunikasjonsavdeling Vis mer


– Sykehuset ønsket å ha et enkelt nummer som var lett å huske for pasienter og pårørende, og en løsning som gir større sikkerhet for at brukerne skal komme igjennom til sykehuset ved en beredskapssituasjon, svarer kommunikajsonssjef Geir Boye Lindhjem i Akershus universitetssykehus (Ahus), som tipser om åttesifrede direktenumre på nettsidene deres.

DinSide har også sett flere klager til offentlige etater som bruker disse nummerne, også til Forbrukerrådet, som er mest vant til å behandle klager. Og i 2008 fikk Ahus sterk kritikk for lange ventetider og ekstra høye telefonregninger på grunn av nummeret.

Uten at noen har skrotet de fem sifferne av den grunn.

For å unngå de dyre numrene, er trikset å ikke ringe de dyre numrene – her får du mer om hvordan!