SKIKKELIG NØTT: Hvilket svar ville du valgt? Det røde? Det oransje? Eller kanskje deg grønne?  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
SKIKKELIG NØTT: Hvilket svar ville du valgt? Det røde? Det oransje? Eller kanskje deg grønne? Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Rådyr konkurranse lover premier

Men det er noe de ikke forteller deg: Prisen.

"ALLE VINNER!" reklamerer SMS-konkurransen på Kunnskapskonkurranse.no.

- Jeg så en annonse hos en nettavis, og ved første øyekast tenkte jeg at det hadde vært artig å vinne en iPhone, forteller Bjørn Arild Fjeldsbø til DinSide.

Men det markedsføringen ikke forteller, er at slett ikke alle vinner. Tvert i mot koster det dyrt å sikre seg en trøstepremie, og enda mer å sikre seg førstepremien.

Det fant også Fjeldsbø ut, etter å ha lest vilkårene.

- For meg virker dette som lureri, sier Fjeldsbø.

Reklamerte for tvilsomme konkurranser på VG-nett: - Dette er reinspikka svindel!

53 spørsmål senere...

I konkurransens vilkår, som man ikke får opp før et par steg ut i prosessen, opplyses det at man må svare på 25 "innledende spørsmål" for å være sikret premie.

Litt enkel regning avslører at dette koster hele 500 kroner. DinSide får opplyst at premien man er sikret er et gavekort på 50 kroner. Dette står ikke nevnt på nettstedet.

For å vinne hovedpremien, for eksempel en ny iPhone, må man først svare på hele 50 spørsmål. Så får man tre finalespørsmål. Den første som svarer riktig på disse, vinner.

Er du villig til å betale over 1.000 kroner for å kunne vinne en iPhone? (Avsluttet)
Nei(95%) 645
Ja(5%) 31
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Har du gjennomført alt dette på raskest mulig vis, betaler du 1.060 kroner. Svarer du feil på et spørsmål, får du et nytt. Du må ha 50 riktige for å komme til finalen, dermed kan konkurransen bli enda dyrere. Svarer du ikke på et spørsmål, får du likevel et nytt, og det foregående spørsmålet registreres som feil besvart.

- Du kommer langt med tusen kroner om du vil kjøpe en iPhone med abonnement, understreker Fjeldsbø.

Endrer reglene

Konkurransen drives av Ringrev AS. Tarjei Per Neverlien er selskapets kontaktperson.

- Hvorfor skriver dere at alle vinner, når det i realiteten bare er de som bruker 500 kroner som er garantert en premie på 50 kroner?

- Det er sånn i all markedsføring. I bilreklamer flyr bilene, men de flyr jo ikke. Alt dette står i vilkårene, svarer Neverlien til DinSide.

Les også: Varsler bot på 200.000 etter SMS-spam

Etter vår samtale med Neverlien har konkurransens vilkår blitt endret. Nå må man svare på fem spørsmål for å være sikret premie, og slagordet på nettstedet er endret fra "ALLE som deltar får en fin premie!" til "ALLE som mottar 5 spørsmål får en fin premie!". Dermed koster det 100 kroner å få gavekortet.

Her ser du nettsiden slik den var før, lagret av Google. Og her ser du den slik den er i dag.

ENDRET: Etter at DinSide snakket med folkene bak har denne teksten blitt endret. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


"Aldri tenkt tanken"

Uansett hva innledende runder koster, må man fortsatt punge ut 1.060 kroner for å ha sjanse på førstepremien. Neverlien forklarer at man ikke betaler for det første spørsmålet, og at man har god tid på seg til å melde seg av etter at dette er mottatt, men summen er uansett godt over 1.000 kroner for de som vil prøve seg helt frem.

- Føler du at dette er en rimelig sum for å være med i en kunnskapskonkurranse?

- Ja. For å si det sånn: Har du svart riktig på alle spørsmålene har du også kanskje vunnet en veldig bra premie, sier Neverlien, som hevder vinnersjansene er gode.

- Har du selv betalt over 1.000 kroner for å vinne en mobiltelefon?

- Om jeg selv har gjort det i mitt liv? Nei. Jeg har aldri vært borte i en konkurranse med så gode vilkår.

- Noen mener dette grenser til lureri?

- Den problemstillingen har jeg ikke tenkt på, en gang. Det er første gang noen kaller dette lureri.

Les også: Møt en av de som faktisk gjennomfører kostbare SMS-konkurranser.

SKEPTISK: Lars Grøndal i Forbrukerombudet oppfordrer nordmenn til å holde seg unna konkurransen. Foto: Forbrukerombudet Vis mer


"Hold deg unna"

Fjeldsbø er langt fra alene om å reagere på slike konkurranser. DinSide har flere ganger skrevet om SMS-konkurranser som raskt blir et pengesluk.

Les for eksempel om den dyre "Ikea-konkurransen"

- Forbrukerne må være forsiktige, oppfordrer fagleder Lars Grøndal i Forbrukerombudet.

Han understreker at konkurransen ikke kan markedsføre seg med "alle vinner" om det ikke tydelig kommer frem at det faktisk koster penger å vinne. Det holder ikke å opplyse om dette avslutningsvis.

Om denne konkurransen er "lureri" eller ikke kan ikke Grøndal si noe om på stående fot. Et grunnleggende krav er at konkurransen tydelig opplyser om sine vilkår. Gjør de det, er det vanskelig å ta dem på noe.

- Men dette høres ut som en veldig, veldig dyr konkurranse som folk ikke bør benytte seg av. Det høres ut som en dårlig deal, avslutter Grøndal.

Går med overskudd

Neverliens selskap Mobcast, som eier 49 prosent av Ringrev, gikk i 2009 med nesten en halv million i overskudd. Da hadde Neverlien allerede tatt ut nærmere en halv million kroner i lønn. Mobilselskapet AS, hvor han også er daglig leder, gikk med over én million i overskudd samme år.

Ifølge skattelistene fra 2009 tjente Neverlien tilsammen nærmere 800.000 kroner, og satt med en formue på over fire millioner kroner.

Selskapene hans jobber med mobile tjenester generelt, og Neverlien sier til DinSide at inntektene fra SMS-konkurranser ikke har kommet før nå. Dessuten skal tallene fra 2009 være langt bedre enn hva de har vært de siste årene.

Er det greit med slike kostbare konkurranser? Ville du prøvd deg på en? Si din mening under!