To blinklysreléer fra Tyskland hadde en helt annen pris innen de kom frem til mottakeren i Norge. Foto: Colourbox.com
To blinklysreléer fra Tyskland hadde en helt annen pris innen de kom frem til mottakeren i Norge. Foto: Colourbox.comVis mer

- Rå utnyttelse

Bilutstyr ble dobbelt så dyrt gjennom tollen, til tross for at varen er tollfri.

- Jeg vil komme med en advarsel til andre om bruk av DHL som transport-firma hvis det også innebærer fortolling, sier Knut Wille til DinSide.

Han har mottatt en faktura fra DHL som han finner tung å svelge. Wille bestilte to blinklysreléer fra Tyskland, men prisen ble ikke hva han hadde tenkt.

- Jeg var forberedt på å betale norsk merverdiavgift på 25 prosent, og også betale for jobben med å få det gjennom den norske tollen, men å bli avkrevd 715 kroner for dette, ser jeg på som rå utnyttelse! sier Wille til DinSide.

Toll eller moms? Prøv IMPORTKALKULATOREN!

Dette er regnestykket

Forsendelsen fra Tyskland består av to stykk blinklysreléer på størrelse med sukkerbiter, to bruksanvisninger og en faktura fra avsender, og Wille har målt forsendelsen til å veie 98 gram og anslår at volumet tilsvarer en kvart kaffepose.

Varene har en importverdi på 540 norske kroner.

- Utover merverdiavgiften kjenner ikke vi til at det er toll eller særavgift knyttet til blinklysreleer, sier seniorrådgiver i Toll- og avgiftsdirektoratet Kristoffer Johansen Eikeland til DinSide.

Likevel må Wille betale 1.255 kroner for handelen.

  
Pris på varen540
Mva (25%)135
Importfortolling469
Eksp. gebyr toll/moms111
Sum1 255


Forsendelsen fra Tyskland måler ikke mange centimeter, men toll og gebyrer kom likevel på mer enn selve verdien på varen. Foto: Privat Vis mer


- Dette er ingen feil

- Fortollingsjobben som må gjøres er ikke avhengig av hvor stor eller liten forsendelsen er, men det er vareverdi og varetype som avgjør dette. Prisnivået for en fortolling utført av DHL Express Norge AS ligger på noenlunde det samme nivået som våre sammenlignbare konkurrenter i det private markedet, opplyser kommunikasjonskonsulent Cecilie Ramstad på vegne av DHL Express.

Hun forklarer at posten "importfortolling" er et gebyr som tas for fortollingen av varen, mens "eksp.gebyr toll/moms" er et gebyr for håndtering av dagsoppgjør.

Inntil videre ser det altså ut til at Wille må finne seg i at handelen fra Tyskland ble nesten dobbelt så dyr som han antok.

Se også: Her er varen din

Vanskelig å velge

DinSide mener det per i dag er vanskelig å skape en reell konkurranse mellom de ulike speditørene fordi du som kunde i liten grad kan bestemme hvilken speditør som skal frakte varen til deg.

Når du handler noe i en utenlandsk nettbutikk, havner det til slutt i hendene på den speditøren butikken har en avtale med. Du kan sjelden selv velge fritt, det er firmaet du kjøper varen av som velger en transportør til frakt av varen. Hvis du ønsker en bestemt transportør, eller ønsker å vite hvem som frakter varen din, må du ta kontakt med de som selger deg varen.