Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: colourbox.comVis mer

Putt en laks i håret

Dyre sjampoer og kurer hjelper lite hvis ikke kroppen får riktig drivstoff.

«Satser du på sterke lokker, bør du følge Skippern's eksempel.»


Det er nemlig ikke bare hva du putter i håret som avgjør om det blir skinnende og blankt, men også hva du putter i munnen.

Les også: Sju hårreisende fakta

- Håret ditt vokser mellom seks millimeter og 1,2 centimeter hver måned. Grunnlaget til alt nytt hår, hud og neglevekst er maten vi spiser, forklarer ernæringsfysiolog Dawn Jackson Blatner til nettstedet WebMD.

Er du født med tynt og fint hår, vil du aldri få solid hestehår uansett hva du spiser. Men et variert kosthold med de riktige næringsstoffene kan i alle fall gjøre håret både blankere, sterkere og sunnere. Her er maten som håret elsker, ifølge WebMD:

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: colourbox.com Vis mer


1. Laks

Når det kommer til mat som virkelig får hud og hår til å stråle, er det lite som slår laks. Den fete fisken er fullpakket med både Omega-3-fettsyrer, vitamin B12 og jern. Essensielle fettsyrer er nødvendige for en sunn hodebunn, og underskudd kan føre til både tørr hodebunn og tørt og livløst hår.

Les også: Finn veien i omega-3-jungelen

2. Mørkegrønne grønnsaker

Skipper’n elsker det, barn hater det. Satser du på blanke lokker, bør du følge Skippern’s eksempel og putte i deg spinat så ofte du kan. Brokkoli er også et annet sjakktrekk. Begge deler er utmerkede kilder til vitamin A og C som kroppen trenger for å produsere talg. Den oljeaktige substansen som skilles ut av hårsekkene, er kroppens naturlige balsam.

Les også: Fett hår er bra for deg

3. Bønner

Belgfrukter og linser er like viktige for håret ditt som sjampo og balsam. Ikke bare gir de deg masse proteiner som sørger for at håret vokser, de gir også jern, sink og B-vitaminet biotin. Biotinmangel er sjeldent, men det kan være forklaringen på porøst hår. Du bør få i deg minst 7,5 desiliter linser og bønner hver uke, anbefaler Blatner.

4. Nøtter

Nøtter bør ikke høre bare jula til. Paranøtter er en av naturens beste kilder til selen, som er et viktig mineral for en sunn hodebunn, mens valnøtter inneholder omega-3-fettsyren alfalinolensyre som også er bra for både hud og hår.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: colourbox.com Vis mer


Valnøtter, cashewnøtter, pekannøtter og mandler er også utmerkede kilder til sink. Får du i deg for lite sink, kan det føre til at du mister hår, så sørg for at nøtter er et fast innslag i kostholdet ditt. Men nøtter inneholder mange kalorier, så ikke la det bli for mye av det gode.

Les også: Hjelp, jeg mister håret!

5. Fjærfe og egg

Proteiner er ikke bare noe som muskelbunter på treningssentrene må fylle opp med jevnlig. Magre og rene proteiner kan også være en skikkelig kraftinnsprøyting for håret, og kylling, kalkun og egg er ypperlige kilder. Uten nok protein kan håret bli skjørt og porøst.

6. Lette melkeprodukter

Lette melkeprodukter, som skummet melk, yoghurt og Cottage cheese er supre kilder til kalsium, som er et viktig mineral for hårveksten. De inneholder også myse og kasein som er to proteinkilder av høy kvalitet.

7. Helkorn

Styr unna loffen og gå for en skikkelig grovis. Brød med mye sammalt mel og kostfiber, og flere typer frokostblandinger, inneholder store doser sink, jern og B-vitaminer. Det er ikke bare sunt for hjertet, men også godt for håret.

Sjekk Din sides test av grovbrød

8. Gulrøtter

Gulrøtter gir deg mye vitamin A, som gir deg både godt syn og sunn hodebunn på en gang. Hodebunnens tilstand er avgjørende for et blankt og sunt hår. Derfor kan det være lurt å spise en gulrot som mellommåltid eller kutte opp en gulrot og blande det inn i salaten.