Puss opp sykkelen

TRANSPORT: Hold sykkelen fin og spar penger.

Sykler må smøres

Sykler er som politikere, de små smøres, mener Einar Bowitz, innehaver av sykkelverkstedet Den rustne eike på Oslo vestkant.

- De små smøres. Olje, olje, olje overalt, sier Bowitz. - Kjedene og gir må ha olje en gang i uka for å leve lengre. De som har bil vet at det lyser når en må ha oljeskift, slik er det ikke med sykler.

Langt liv for sykkelen

Bowitz mener at dagens nye sykler er for dårlige og at de ikke holder lenge. Derfor krever den ektra vedlikehold.

- Man må sjekke bremseklossene. De er ofte dårlig laget og må skiftes. Dernest må en ha nok luft i hjula. Det er masse folk som sykler rundt med for lite luft i hjula. På verkstedet vårt er det en trykkluftpumpe som alle kan benytte fritt. Lufta er for alle, sier Einar Bowtiz.

Er du en bleik akademiker med lite kontroll på tang og oljekanner, så kan du levere inn sykkelen hos Den rustne eike for diagnose og eventuell behandling. Diagnosen koster ingenting, men det er fastpris på reparasjonen. Det koster 480 kroner timen eller fastpris på 120 for bremseklosskiftet og 75 for bremseklossen. Å skifte slange koster også 120 kroner og slangen 60 kroner.

>>> Her ser syklistenes vårsjekkliste

Nye sykkel

Du får ganske sikkert oppmerksomhet med denne sammenleggbare saken fra Dahon. Vis mer

Puss opp sykkelen

  1. Nytt på sykkelfronten


Den som har sjekket sykkelmarkedet har nok funnet ut at det er lenge siden utvalget bestod i lav eller høy stang og fem gir.

I dag finnes det sykler som matcher de fleste preferanser. Også de som er skikkelig sære. Slik som syklene Einar Bowitz lager på vinteren når det ikke er noe å gjøre.

- Jeg lager ikke stygge og glorete sykler, men bare sykler i sort og krom og av deler som jeg selv synes passer. Jeg rekker bare å lage 2-3 i løpet av vinteren og de blir fort solgt ut, sier Einar Bowitz til DinSide.

>>> Vårens feteste sykler

Kjøpsguide

Før du kjøper sykkel er det smart å ha klart for seg når og hvor du har tenkt å bruke sykkelen. Skal du sykle på fjellet, i marka, på asfalt, på grusveier - skal du sykle fort, eller vil du sykle støtt? Du bør altså definere bruksområdet.

Er sykkelen et accessoir som skal imponere - eller vil du ha en sykkel du kan sykle opp milelange bakker, med minst mulig anstrengelse?

Trykk her for å få en oversikt over de vanligste sykkeltypene.

Å kjøpe sykkel er ikke nødvendigvis gjort på en-to-tre. Her er noen kjappe tips til deg som skal kjøpe nytt: Kjappisguide til sykkelkjøpet.

Billig eller dyrt?

Du kan trygt kjøpe billigsykler nå, for billigsyklene blir stadig bedre. Det hevder ihvertfall produsentene og forhandlerne. Nå får du en grei sykkel til mellom ett og to tusen kroner. Men hvor mye må du ut med for å få en bra sykkel? Finnes det noe skjæringspunkt mellom pris og kvalitet?

Vi har også tatt med forhandlerens anbefalinger til den pris- og kvalitetsbevisste kunden.

Bysykler

I et fåtall norske byer finnes det bysykkel-ordninger etter modellene kjent fra utenlandske sykkelbyer. Mot et symbolsk depositum, eller kjøp av et nøkkelkort til under hundrelappen, kan du låne sykkel, skulle du trenge en for et par-tre timer. Trykk her for å lese mer.

Registrerte sykler

Når du kjøper sykkel blir du stort sett anbefalt å registrere den i Falck Sykkelregister. Et nødvendig onde eller en reddende engel? Trykk her for å lese mer.

Kilder: Spinn Sykkelshop, Den Rustne Eike, Syklistenes Landsforening.

AKTUELT