FORNØYD: Joanna Marie Furøy fikk bedre priser av Telenor enn det de oppgir på nettsidene sine. Men det er det ikke alle operatører som vil gi.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Privat
FORNØYD: Joanna Marie Furøy fikk bedre priser av Telenor enn det de oppgir på nettsidene sine. Men det er det ikke alle operatører som vil gi. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/PrivatVis mer

Prut på mobilabonnementet ditt

Teleselskapet ditt kan gi deg bedre priser om du bare tør å spørre.

– Før fikk jeg sinnssykt høye regninger fra Telenor, på rundt 850 kroner hver måned, forteller mobilkunden Joanna Marie Furøy til DinSide.

Hun ville derfor skifte til One Call etter at bindingstiden hos Telenor var ferdig. Men da hun sa opp abonnementet sitt var Telenor raskt på banen med et tilbud som var enda bedre enn One Call sitt, og med enda bedre vilkår enn Telenor går offentlig ut med. Furøy avbrøt derfor overføringen til One Call, og ble hos Telenor.

– Skulle du ønske Telenor hadde ringt deg før du begynte prosessen med å bytte operatør?

– Det hadde selvfølgelig vært veldig greit. Jeg har vel fått tilbud fra dem før, men ikke så gode. Nå vil jeg spare minst 500 kroner i måneden, svarer Furøy.

Se hvor vanskelig og dyrt det var å ha mobil i Norge for ti år siden!

Kritisk til praksisen

Det hele er ganske enkelt: Operatøren din vil ikke at du skal ha andre operatører enn dem. Og de vil heller ha deg som en mindre innbringende kunde, enn som kunde hos en konkurrent.

INGEN PRUTING: Direktør Øistein Eriksen i One Call vil gi alle de samme prisene. Da kan det bli vanskelig å prute. Foto: ONE CALL Vis mer


– I mobilbransjen gjør gjerne alle operatører et forsøk på å ringe gode kunder som går til konkurrenter, for å se om det er noe mer man kan gjøre for å få kunden til å bli bli litt lenger, forteller kommunikajonsdirektør Øyvind Vederhus i Netcom til DinSide.

Derfor gir de ofte tilbud som ligger på siden av vilkårene selskapene oppgir. Både Netcom og Telenor forteller at de gir rabatter, tilbud på nye telefoner eller liknende gulrøtter som går lenger enn deres vanlige tilbud. Men Tele2 og One Call hevder de aldri vil gi sine gamle kunder bedre vilkår enn det de tilbyr sine nye kunder.

– Vi er kjent med at konkurrenter driver aggressiv "winback", også overfor mindreårige mobilbrukere, og i den forbindelse tilbyr fristelser som er skjult for deres øvrige kunder eller offentligheten, sier direktør Øistein Eriksen i One Call til DinSide.

– Da du til en hver tid skal finne de beste tilbudene på OneCall.no gir vi aldri nye eller "hemmelige" tilbud, forteller han videre.

På utkikk etter en billig og bra mobil? Da har vi en anbefaling – sjekk ut vår trippeltest!

Prut, da vel!

Å få tilbud når du bytter operatør er vel og bra, men som Telenor-kunden Furøy sier: Det beste er selvfølgelig å få tilbudet før du starter bytteprosessen.

"ALLE GJØR DET": Kommunikajonsdirektør Øyvind Vederhus i Netcom mener alle i bransjen ringer utgående kunder, men ikke alle gir deg rabatter. Foto: Netcom Vis mer


– Kan kunder selv kontakte dere for å få slike tilbud, før de eventuelt bytter?

– Om kundenene selv tar kontakt er det ingenting vi synes er bedre enn å gjøre dem fornøyde, svarer Vederhus i Netcom.

– Våre kunder er også alltid velkommen til å kontakte oss, svarer informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.

Med andre ord: Her har du muligheten til å prute. Synes du at regningen din er for høy, og du er utenfor bindingstiden, kan du vise til konkurrentenes priser og høre hva din nåværende operatør har å tilby. Klarer de å møte konkurrentenes tilbud kan du bli, har de ikke nok å stille opp med kan du bytte. Du vinner uansett. Vil du være ekstra "vanskelig", kan du alltids prøve å ringe operatørene frem og tilbake, som i en slags anbudsrunde, for å få best mulig tilbud.

Men hos Tele2 og One Call kan du bare glemme det: De forholder seg til at alle skal få de samme tilbudene, og at kontakt med dem eventuelt bare hjelper kundene til å velge et mer passende abonnementsplan hos selskapet til listepris.

– Og det vil kunne forekomme åpne, tidsbegrensede kampanjer som kunden kan få i alle Tele2 sine salgskanaler, og som kunden også vil bli tilbudt ved kontakt med vår kundeservice, sier produkt- og markedssjef Axel Krabberød til DinSide.

De mener de har det billigste kontantkortet – men får ikke lov til å si det