Provisjon i skatteetaten

NYHET: Lange saksbehandlingstider i den danske skatteetaten har ført til at de ansatte nå får provisjonslønn, og at spørsmål fra profesjonelle skal skje elektronisk.

Er du for eller imot provisjon i det offentlige?

(Avsluttet)
For(55%) 64
Mot(37%) 43
Vet ikke(8%) 9
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Den danske finansminister Svend Erik Hovmand har nå godkjent planen som skal stoppe saksbehandlingskøen. Trikset er provisjon.

De danske byråkratene i ligningsrådet skal nå få mer i lønn dersom de gjør en ekstrainnsats for å komme til bunns i den store bunken av danske skattesaker. I følge danske Jyllandsposten er målet å sette et endelig punktum for flere år med skarp kritikk av etatens lange saksbehandlingstid.

Vente – vente – vente

I 1997 ble det fastsatt en svarfrist på maksimalt 90 dager hos de danske byråkratene. Men teorien har vært vanskelig å omsette i praksis.

Inntil nylig ble knapt 60 prosent av alle spørsmålene besvart innen de angitte 90 dagene. Men allerede nå er ventetiden i ferd med å kuttes, og den nye provisjonsplanen anses som et viktig skritt for å nå målet.


Trinn 2: Elektronisk saksbehandling

Revisorer, advokater og andre rådgivere blir også oppfordret til å sende spørsmålene sine elektronisk. Dermed vil embedsmennene slippe å kaste bort tid på å overføre saken til etatens datasystemer.

Foreløpig er ikke vanlige selskaper, fond og foreninger omfattet av ordningen.

Kilde: Jyllandsposten.