Troverdig, eller ikke? Her er skjemaet i brevet, som mottaker skal fylle ut. Foto: Synne Hellum Marschhäuser
Troverdig, eller ikke? Her er skjemaet i brevet, som mottaker skal fylle ut. Foto: Synne Hellum MarschhäuserVis mer

Prøver fremdeles på svindel

Personlig Nigeriabrev i postkassa, med fullt navn og adresse.

- Jeg åpnet brevet og skjønte med en gang at det var tull. Men jeg var allikevel fascinert, sier Aira Planting til DinSide.

Planting mottok Nigeriabrev fra Spania forrige uke, der det står at hun har vunnet "887,510.00 euro in cash". Brevet dumpet ned i postkassa, og avsender er Coca-Cola Bonanza, som påstår at de er et varemerke i The Coca-Cola Company.
- Fordi det angivelig var fra Coca-Cola virket det mer troverdig, men printen var skikkelig dårlig, sier Planting.

Brevet ble sendt fra Madrid - hele veien til Florø.

Planting tror ikke noen går på brevet, men ser ikke helt bort fra at noen kanskje sender svar med personlige opplysninger og kontonummer, fordi de ikke tror det er noe å tape på det.

Men det er absolutt noe å tape på det. Hvis du sender inn alle opplysningene avsenderen ber om i brevet, som kontoopplysninger, fødested, fødselsdato, swiftnummer, kopi av pass eller id-kort og andre personlige opplysninger. Alt er da lagt til rette for å tømme kontoen din.

Her er svindeltoppen

- For at jeg skulle trodd at jeg hadde vunnet en pengepremie, måtte brevet sett mer profesjonelt ut, og premien måtte ha vært lavere. Hadde det stått at jeg hadde vunnet 1.000 eller 10.000 kroner, hadde jeg blitt mer overbevist. Dessuten hadde jeg antageligvis ikke fått et brev i postkassa hvis det hadde vært ekte, sier Planting.

Hundre millioner dollar hvert år

Vi har skrevet om Nigeriabrevene flere ganger. De første Nigeriabrevene ble mottatt helt tilbake i 1980-årene – som vanlige brev. Deretter ble faksen tatt i bruk, og i dag kommer brevene på e-post. Og tydeligvis også i postkassa.

Les hvorfor noen faktisk går på svindelen

Hvert år taper folk hundre millioner dollar på Nigeriasvindel, dermed er brevene den mest lukrative formen for internettsvindel, ifølge US Secret Service.

Ifølge Økokrims nettsider, var svindelbrev på norsk sommerens nyhet. Ikke at de norske svindelbrevene var noe mer troverdige, billig oversetting gjør svindelen kanskje enda mer åpenlys.

"Avsenderne benytter oversetterprogrammer som de laster ned fra Internett, og sender e-postene rundt til personer bosatt i Norge. E-postene er svært dårlig oversatt, og det kan være lettere å forstå at det er et forsøk på bedrageri når man leser teksten på norsk, men Økokrim vil likevel advare mot disse e-postene." Fra Økokrims nettside.

Troverdig, eller ikke? Her er skjemaet i brevet, som mottaker skal fylle ut. Foto: Synne Hellum Marschhäuser Vis mer


Bortsett fra at brevet Planting mottok fra Coca-cola Bonanza ser elendig ut grafisk, virker det atskillig mer troverdig enn de andre Nigeriabrevene vi har sett tidligere.

Premien må forsikres

"We are pleased to inform you the results of the Free Coca-cola Festival-Award- Inter-continental Bonanza program held on 19th March 2008 as a part of our yearly program. Your name attached to a ticket number and serial number, which consequently won the lottery on the 3rd category. You have therefore been approved for a lump payout of 887,510.00 euro in cash."

For å motta premien må du ta kontakt med en agent i selskapet Coca-cola Bonanza, og fylle ut et skjema med opplysninger om en hel del personlige opplysninger, blant annet navn, adresse, kontonummer, swiftnummer og fødselsdag.

Hvis du ikke bor i Spania, må du forsikre premien, og det må du gjøre gjennom et forsikringsselskap som Coca-cola Bonanza driver. Deretter overføres pengene til en konto i Spania, for så å bli overført til deg- altså vinneren.

Ola Nordmann er skeptisk

- Disse brevene har florert i 2-3 år allerede, og det ser ikke ut til at de gir seg. Vi får ikke gjort noe mer, men saken er anmeldt, sier Stein Rømmerud, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge.

Han sier det er alvorlig at de bruker Coca-Colas merkenavn, men opplever at Ola Nordmann er svært skeptiske til slike brev.

- Ingen har ringt hit for og heve premien, de har heller spurt oss hva de skal gjøre med brevet, sier Rømmerud.

Coca-Cola vet ikke hvem som sender ut brevene.

Disse typene henvendelser faller alle inn under kategorien Nigeria-brev:

  • Falske henvendelser om arv

  • Ordrer til firmaer om vareleveranser til Vest-Afrika

  • Salg av svartfargede pengesedler

  • Tilbud om penger fra krigsbytte eller bankkonti i krigsrammede land

  • Falske henvendelser om lotterigevinster
  • Tiggerbrev fra afrikanske barn