Foto: Kim Jansson
Foto: Kim JanssonVis mer

Prøver å lure deg igjen

For andre gang i år skal denne plakaten lure penger ut av folk.

I mai skrev DinSide om en tvilsom plakatkampanje i Oslo, hvor det ble lokket med en deltidsjobb med en lønn på inntil 90.000 kroner. Det hørtes for godt ut til å være sant, og det var det også.

Nå henger de samme lappene rundt i hovedstaden. Og nok en gang er det bare snakk om juks og bedrag.

Blir lurt til medlemskap

På lappen er det skrevet at dersom du ønsker mer informasjon om den ekstremt godt betalte deltidsjobben, må du sende et kodeord til telefonnummer 2010.

Men om du gjør dette, blir du vervet som medlem av Vinnsms, et selskap som videreformidler mobile innholdstjenester. Samtidig som du blir belastet 30 kroner på mobilregningen din.

Slik ser plakaten ut som henger rundt omkring i hovedstaden. Ordlyden og oppsettet, med unntak av kodeordet, er identisk med plakatene som hang rundt i landet i april. Vis mer


Luring som står bak

Selskapet som er ansvarlig for Vinnsms, heter Madakool.

Daglig leder Jens Bjarne Glasø sier akkurat som i mai at en av deres medlemmer har misbrukt tjenesten. Når du registrerer deg i Vinnsms, får du provisjon for hver ny kunde du verver. Et medlem blir vervet når de sender kodeordet ditt til 2010.

En "smarting" har angivelig funnet ut at letteste måte å få folk til å gjøre dette er å lure dem gjennom disse falske deltidsjobb-plakatene.

- Dette er en kort prosess for oss, vi tar kodeordet og sletter brukeren, sier Glasø til DinSide.

Han tror ikke mange har latt seg lure denne gangen.

- Det er sikkert ikke så mange, for vi har ikke sett noen store bevegelser i systemet, sier han.

Må vurdere å kutte tjenesten

Supportansvarlig i Vinnsms, Bård Bjerkås, sier mye tyder på det er samme person som står bak plakatene denne gangen som sist.

- Det er en kreativ bruker, som gjør dette helt i strid med våre retningslinjer. Vi mistenker at det er samme person som sist, men han fremstår som en annen bruker på registreringen, sier Bjerkås.


Nå skal Vinnsms og Madakool se hva de kan gjøre for å unngå slike hendelser i fremtiden.

- Hvis det er så mange luringer der ute som misbruker tjenesten, må vi vurdere om vi må ta vekk muligheten til å verve medlemmer på denne måten.

Dyr mobilregning

Når du melder deg inn i en ordning med mobile innholdstjenester, enten det er frivillig eller ufrivillig, skal det egentlig ikke være noen sak å melde seg ut. Alt du skal trenge å gjøre er å sende STOP eller STOPP til selskapets nummer.

Like enkelt er det ikke med Vinnsms.

For om du sender STOPP til 2010, får du følgende melding: "Du er påmeldt VinnSMS. For å stoppe send VINN STOPP til 2010".

Når du først har blitt lurt, vil det ta lang tid om mange kostbare tekstmeldinger, for å melde deg av VinnSMS. Foto: DinSide Vis mer


Og når du sender VINN STOPP til 2010, får du beskjed om at du ikke er avmeldt, og må sende nok en melding med VINN STOPP til 2010. Når du har gjort dette, er du endelig avmeldt.

Prosedyren koster deg over 30 kroner. Om du ikke melder deg av med det samme, betaler du ytterlige 30 kroner for hver femte dag. Det betyr at du i løpet av en måned svir av minst 180 kroner.

Forbrukerombudet er kritiske

Etter DinSide skrev om Vinnsms i mai, tok Forbrukerombudet kontakt med Madakool. De rettet søkelyset mot blant annet at du ikke kan sende en stoppmelding til selskapet for å stoppe abonnementet.

Frode Elton Haug Vis mer


- Vi presiserer at forbrukeren ikke er avhengig av å bruke tilleggskoder, som for eksempel "Vinnsms STOPP" for å avslutte tjenesten, skrev Forbukerombudet i et brev til Madakool.

I tillegg ble det gjort klart at reklameplakater uten tilstrekkelig informasjon om betingelsene, var i strid med markedsføringsloven. Glasø i Madakool svarte at forholdene nå var rettet opp, og Forbrukerombudet avsluttet saken.

- Nå ser det ut som vi er nødt til å ta en ny runde med Madakool, sier seksjonssjef Frode Elton Haug i Forbrukerombudet, til DinSide.

Han reagerer spesielt på at det er så vanskelig å få meldt seg ut av tjenesten.

- Etter å ha sendt STOPP til 2010 bør man få en kvittering på at kundeforholdet er avsluttet.

Synes ordningen er grei

Bård Bjerkås i Madakool forsvarer ordningen med at det er ikke bare deres selskap som bruker nummertjenesten 2010. Dersom du skulle blitt avmeldt ved å sende STOPP til 2010, ville du i tilfelle blitt meldt av alle tjenestene fra 2010. Det er ikke forbrukervennlig, mener Bjerkås.

DinSide: - Men er det ikke unødvendig at en må sende VINN STOPP to ganger for å få meldt seg ut av tjenesten?

- Det er mange som melder seg av ved en feiltakelse, derfor har vi valgt å spørre dem en ekstra gang om de virkelig vil melde seg ut, forklarer Bjerkås.