Det er nok fare for at noen kan bruke enda mer tid på Facebook når nettbutikkene åpner prøverom der. Foto: Per Ervland
Det er nok fare for at noen kan bruke enda mer tid på Facebook når nettbutikkene åpner prøverom der. Foto: Per ErvlandVis mer

Prøv klærne – på Facebook

Tesco lanserer virtuelt prøverom for Facebook-brukere.

Vi har så smått fått øynene opp for virtuelle dagligvarebutikker, men nå kommer det virtuelle prøverommet. Og nok en gang er det britiske Tesco som står bak nyskapningen.

Kanskje er det snart slutt på bomkjøp fra klesbutikker på nettet?

Det er faktisk flere år siden det ble mulig å «prøve briller» og solbriller på nettet ved å laste opp bilde av ansiktet ditt og legge inn de viktigste målene dine, men nå har du altså muligheten til å prøve klær også.

Her finner du klesbutikken F&F Tescos prøverom på Facebook.

Ligner deg selv

Tjenesten fungerer på den måten at potensielle kunder kan skape tre-dimensjonale modeller av sin egen kropp, enten ved å laste opp bilder av seg selv, eller ved å oppgi størrelser og mål. Hvis du ønsker, kan du også laste opp et bilde av ansiktet ditt slik at modellen blir mest mulig lik deg selv.

Når dine vitale mål er tastet inn, lager tjenesten en modell av deg som du kan lagre og bruke til å «prøve» klær.

Fremtiden er her: Men foreløpig er nok dette en tjeneste som appellerer mest til den kvinnelige delen av befolkningen. Foto: Facebook Vis mer


Kun for damer

I dag kan brukerne prøve 50 klesplagg, og ti nye plagg skal legges til hver uke. Men foreløpig er det bare damene som får prøve klærne på nettet.

Merk deg også at butikken foreløpig ikke sender klær til Norge. Ingen kan imidlertid nekte deg å ta en tur inn i prøverommet, og vi blir ikke overrasket om andre store kleskjeder følger etter Tesco. Britiske Shop Direct skal allerede være i gang med noe tilsvarende.

(Kilder: Econsultancy.com, Facebook)