Aldri mer prøverom.
Aldri mer prøverom.Vis mer

Prøv klær på nett

Nå er teknologien endelig her for alle oss som tidligere ikke torde å kjøpe klær på nettet.

Det høres ut som noe fra en science fiction-film, hvilket det vel egentlig også er. I alle fall ble det en drøm for mange som så Alicia Silverstone (alias Cher) i filmen Clueless.

Før avgang til skolen hver morgen, kjørte hun computerprogrammet som ga henne et presis bilde av hvordan de forskjellige klærene hun hadde ville passe sammen.

Virkelig fantasi

Nå er fantasien blitt virkelig - og enda bedre. Fraunhofer instituttet i Tyskland, som er et forskningsfelleskap mellom 59 universiteter, står bak den nye oppfinnelsen. Den nye teknologien gjør det nemlig mulig å prøve klær på nettet, med et helt realistisk bilde av hvordan du selv ser ut.

Ved å stille seg inn i en 3D-skanner, får man målt alle dimensjoner i kroppen. Dette blir da lagret som en virtuell profil i computeren, som kan brukes som papirdokke for de klærne man overveier å kjøpe på nettet.

Med toppmage

- Du ser et helt realistisk bilde av deg selv på computeren - hvis du har en liten toppmage, kommer også den med. Og når jenter kjøper en satinkjole, kan de se den i alle typer lys og bevegelser, sier Christian Schwarz Lausten, forsker ved Innovation Lab i Århus til Politiken.dk.

KLÆR PÅ NETT

Ville du kjøpe mye klær på nettet hvis den nye teknologien ble tilgjengelig? (Avsluttet)
Ja(84%) 726
Vet ikke ennå(10%) 87
Nei(6%) 48
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Han opplyser videre at den nye typen Internetthandel nettopp nå blir testet i Tyskland. Men vurderer samtidig at det vil gå noen år før det blir en mulighet for den vanlige forbrukeren.

- Eksempelet her er bare ett av mange på hvordan handel over Internett vil endre seg. Måter som ikke bare vil gi nye muligheter online, men også endre de fysiske butikkene, sier Finn Hagedorn, konsulent i Retail Institute Scandinavia, til Politiken.dk.

Dør klesbutikken?

På tross av at det nok i fremtiden blir mulig å kjøpe klær som passer i størrelse og fasong på nettet, betyr det ikke at alle klesbutikkene vil dø. Men det vil kanskje endre de fysiske butikkene noe.

- Vi vil oppleve langt mer opplevelsesshopping, hvor det sosiale elementet betones i butikken. Hvis ikke det skjer, vil butikkene ikke klare å overleve, sier Hagedorn.


Det finnes nok også andre grunner til at vi ikke vil se klesbutikkens død med en gang.

- Første hindring ligger hos kunden. Man kan fremdeles ikke føle en myk angoragenser - selv om de virtuelle vottene er under utvikling. Og derfor har mange en mental grense for å kjøpe klær online. Den andre hindringen er klesbutikkene, som stritter imot innførsel av den nye teknologien, sier Schwarz Lausten fra Innovation Lab.

Kilde: www.politiken.dk