Proteiner kan gi kreft

Et kosthold som er rikt på proteiner kan øke risikoen for kreft. Grønnsaker er fortsatt aller best, mener forskerne.

Proteinrike dietter som Atkins eller et treningskosthold med mye proteiner, kan øke risikoen for kreft. Det er konklusjonen i en amerikansk undersøkelse som er publisert i det anerkjente tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition.

Forskerne har undersøkt det daglige inntaket av proteiner hos tre forskjellige grupper, og oppdaget at et lavt protein-inntak blant annet henger sammen med lave verdier av hormonet IGF-1. Dette hormonet øker celleveksten i kroppen og er forbundet med økt risiko for flere typer kreft.

Spiser for mye
- Vi vet at det er en sammenheng mellom kosthold og kreft. Og mange mennesker i den vestlige verden spiser over 50 prosent mer proteiner enn anbefalt.

- Når vi spiser 50 prosent mer kalorier enn anbefalt, blir vi overvektige og fete. Men hva som skjer når vi spiser for mye proteiner - ja det vet vi ikke sikkert, sier forskningsleder Luigi Fontana til magasinet Health Day News.

Kreftformene som i størst grad blir påvirket av IGF-1 -hormonet er flere typer brystkreft, prostatakreft og noen former for kreft i mage- og tarmsystemet.

50 gram om dagen
Voksne mennesker trenger om lag 50 gram proteiner hver dag. Allikevel spiser vi i gjennomsnitt 74 gram hver dag, som er nesten 50 prosent over de anbefalte verdiene. Mange spiser også mye mer enn dette. Kan et kosthold med færre proteiner beskytte oss mot kreft?

- Det vil jo alltid være forskjellige undersøkelser som gir forskjellige resultater, men denne sammenhengen mellom proteiner og kreft virker slett ikke urimelig. Undersøkelsen bekrefter kostholdsrådene om at vi bør spise mindre kjøtt og mer frukt og grønnsaker, sier ernæringsfysiolog Hanna Hånes.

Deltakerne i undersøkelsen med de laveste IGF-1-verdiene var slanke og spiste hovedsaklig lite proteiner, lite kalorier, mye råkost og hovedsaklig vegetarmat. Og det er ingen dårlig idé, i følge kostholdseksperten.

- Dersom du vil tilpasse kostholdet ditt etter konklusjonene i denne undersøkelsen, bør det første være å kutte ned på kjøttet. Kjøtt står for omtrent 25 prosent av proteinene vi spiser. Og om du ikke vil bli helt vegetarianer, kan det kanskje være en løsning med to vegetarmiddager i uken, er rådet fra Hånes.

 

Mozon.no, 11.12.2006