Folk flest promper mellom 10 til 25 ganger hver dag. Foto: Colourbox.com
Folk flest promper mellom 10 til 25 ganger hver dag. Foto: Colourbox.comVis mer

Promper du for mye?

Alle gjør det, men er du innenfor normalen når det gjelder promping og raping?

Det er kanskje ikke det vi snakker mest om, men alle mennesker produserer og avgir gass.

Hva er egentlig vanlig her? Hva får oss til å prompe og rape, hvor mye er normalt og når skjer det vanligvis? Allmennlege Stefan Frafjord på Lommelegen.no gir oss en innføring:

0,5 til 2 liter daglig

Normalt produserer en voksen person mellom 0,5 og 2 liter gass i løpet av en dag, og det gir luftavgang bak omtrent 10 til 25 ganger daglig.

Les også: Potens av prompelukt

Raping før og etter måltider er også helt normalt. Mengden gass du produserer er avhengig av hva du spiser og andre individuelle faktorer.

Det er to hovedkilder til gass; luft som svelges og gass som produseres av tarmbakterier.

Svelging av luft er hovedkilden til luft i magesekken, og det er denne som typisk rapes opp. Du vil kunne svelge mer luft når du spiser maten raskt, svelger store mengder væske, tygger tyggegummi og røyker.

Mat som forverrer

Mat som peppermynte, sjokolade og fett vil kunne føre til at lukkemuskelen i nedre del av spiserøret slapper av, og kan dermed øke rapingen. Tilstander som forstoppelse og matintoleranse vil også kunne øke mengden luft i magen.

Les også: Omega 3 mot promping

Plages du med høy luftavgang bør du ifølge lege Stefan Frafjord altså være forsiktig med inntak av for eksempel peppermynte, sjokolade og fett.

I tillegg vil en del melkeprodukter, enkelte frukter og grønnsaker, kunstig søtningsmiddel og kullsyreholdig drikke, øke plager med luft.

Dette kan du gjøre selv:

Det du kan gjøre er følgende: Test ut på egen hånd om det er bestemte typer mat som utløser luftplager, og unngå i så fall slik mat.

Blant de mest provoserende matslagene er bønner, erter, løk, hodekål, kålrot, brokkoli, rosenkål, blomkål, artisjokker, asparges, pærer, epler, fersken, sukkerfrie godterier og tyggegummi, helkornbrød, frokostblandinger, melk, krem, is, ost, øl, brus og andre kullsyreholdige drikker.

Ideelt skal du teste ut dette ved å fjerne alle overnevnte midler fra kosten for en periode på noen få uker. Forhåpentligvis blir du da bedre.

Les også: Promp er godt for blodtrykket

Introdusér så et og et av overnevnte matslag. Start med dem du mistenker minst, la det gå minst en uke mellom hver gang du introduserer et nytt matslag i kosten din. Kutt ut de matslagene som provoserer frem luftplagene dine, og se om du ikke får det bedre.

Reduser forbigående inntaket av fiberrik mat. Dette gjelder fiberrik mat som er nevnt ovenfor. Legg til den fiberrike maten igjen gradvis over flere uker. Det samme gjelder eventuelt fibertilskudd. Dersom symptomene dine vedvarer, kan du forsøke et annet fibertilskudd.

Vær nøye med å drikke rikelig med vann eller annen drikke gjennom hele dagen. Spis mindre måltider. Forsøk å spise flere små måltider i løpet av dagen i stedet for to eller tre større måltider.

Spis langsomt, tygg maten grundig. Noen av oss spiser alt for fort og gulper i oss store mengder luft samtidig. Hvis det er vanskelig for deg å spise langsommere, tving deg til å legge ned gaffelen mellom hver bit for på den måten å senke tempoet. Ikke spis når du er nervøs, oppbrakt eller har det travelt.

Prøv å gjøre måltidene til en avslappende stund og spis langsomt. Å spise når du er stresset, kan forstyrre fordøyelsen.

Unngå tyggegummi, harde godterier og bruk av sugerør. Slike ting får deg til å svelge mer luft. Ikke røyk. Sigarettrøyking kan øke mengden luft du svelger.

Medikameter mot luftplager

Dersom du fortsatt plages med mye raping, finnes det en del medikanter du kan få kjøpt reseptfritt. Beano er en type produkt som du får kjøpt på apotek eller helsekostbutikker i andre land, muligens ikke i Norge.

Stoffet kan tilsettes bønner og grønnsaker, og det kan bidra til å redusere mengden gass de produserer. For at beano skal hjelpe, bør du innta det med det første matstykket du svelger. Det virker best når det bare er litt gass i tarmen din.

Tilskudd med enzymet laktase kan hjelpe deg med å fordøye laktose dersom du har laktoseintoleranse. Du kan også prøve melkeprodukter som er laktosefrie eller som har redusert mengde laktose.

Les også: Vi slipper ut mer klimagasser enn noen gang

Silikonpreparat er et middel du får kjøpt på apoteket (Minifom, Siloxan) og som er beregnet for bruk mot luft i magen. Silikonpreparat bidrar til å bryte opp boblene i gassen, slik at gassen lettere passerer gjennom fordøyelseskanalen. Middelet angis spesielt å kunne hjelpe dem som raper mye. Dog er det langtfra alle som synes det hjelper. Kulltabletter angis også å kunne hjelpe. Du tar dem før og etter måltid.

Om ingen av overnevnte tiltak hjelper bør du oppsøke legen din.