Produsentenes kommentarer

Dette har produsentene å si om hvordan de markedsfører produktene sine på nett.

Dobbel fettfelle

  1. Produsentenes kommentarer


Nidar

- Vi har sterke restriksjoner i forhold til markedsføring mot barn, sier informasjonsrådgiver Åshild Indresøvde i Nidar til DinSide.

Nidar kjører for øyeblikket en gjentagelse av sin populære Laban-konkurranse, hvor man skal sende inn et kult bilde av Laban-seigmenn.

- Laban-konkurransen er mer en familie-konkurranse, sier Indresøvde.
- Man må ha en del utstyr som godteri og kamera for å kunne delta, og derfor synes vi det er greit, fordi det blir som en hyggelig sommeraktivitet for familien.

Ifølge Indresøvde har Nidar et veldig gjennomtenkt forhold til markedsføring mot barn, og samarbeider med Forbrukerombudet. De er også bevisste på tidspunktene de sender TV-reklame på, og hvilke medier som benyttes.

Faksimile fra www.nidar.no Vis mer

(scroll ned for mer)


Coca-Cola

Nettsiden til Coca-Cola lokker med underholdning, og nedlasting av skjermsparere og musikk med Coca-Cola profil.

DinSide: Hva slags målgruppe har dere for underholdningssiden på nettstedet deres?

- Målgruppen er tenåringer, svarer Stein Rømmerud, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Coca-Cola.

Coca-Cola er veldig oppmerksomme på problemstillingen knyttet til markedsføringen mot barn og unge, ifølge Rømmerud. - Vi er enige i at barn ikke skal være målgruppe. Det er derfor vi har en 12-års grense på markedsføringen vår. All reklamen vår blir testet ut på de som er 13 år og oppover, sier han.

TV-reklamene legges ikke i barne-tv-tid, og de bruker ikke kino-reklame på barnefilmer. - Vi annonserer heller ikke i medier myntet på barn, som i Donald Duck for eksempel, sier Rømmerud.

Coca-Cola bruker dessuten mer penger på å markedsføre light-brus og forskjellige typer vann, enn sukkerholdige drikker, ifølge Rømmerud.

Men selv om det er Coca-Cola Light som markedsføres, er det allikevel ett navn som sitter igjen, ihvertfall på våre netthinner: Coca-Cola.

Tilbake til hovedartikkelen

Faksimile fra www.cocacola.no Vis mer