FULL KONTROLL: Nå får alle unntatt NRK muligheten til å ta betalt for å vise produkter på TV. Hva jentene på Paradise Hotel drikker, smører seg med, pusser tennene med eller spiser, for eksempel.  Foto: TV3
FULL KONTROLL: Nå får alle unntatt NRK muligheten til å ta betalt for å vise produkter på TV. Hva jentene på Paradise Hotel drikker, smører seg med, pusser tennene med eller spiser, for eksempel. Foto: TV3Vis mer

Produktplassering lovlig i Norge

Men reklame for alkohol og politikk skal fortsatt forbys.

DinSide har flere ganger fortalt hvordan produktplassering har nærmet seg den norske grensen. Produktplassering betyr å ta betalt for å bake inn kommersielle budskap på film og TV. For eksempel kan en brusprodusent betale penger for at karakterer skal drikke nettopp deres brus i en TV-serie. Og få karakteren til å si "Nam, nam. Cola!".

Les mer: – Etter en stund ser du kanskje at hyllene dine er fulle av produktene du ser i favorittprogrammet ditt!

Nå er produktplassering i Norge et faktum: Stortinget klubbet denne uken gjennom en endring i kringkastingsloven som åpner for betalte budskap på norskprodusert TV. Det hele for å gjennomføre et EU-direktiv.

Fra nyåret kan det dermed dukke opp produktplassering på norske TV-kanaler.

Hva med NRK?

– Produktplassering har allerede vært en realitet på norsk TV i form av innkjøpte program, og har lenge vært brukt i norsk og utenlandsk kinofilm. Ved å tillate produktplassering vil nå også norske kommersielle tv-kanaler kunne finansiere program på denne måten, sa kulturminister Hadia Tajik på Stortinget under en høring om innstillingen i november.

POSITIV: Kulturminister Hadia Tajik synes det er greit at også Norge nå får produktplassering. Foto: Ilja C. Hendel/Stortinget Vis mer


– Det vil bedre finansieringsmulighetene for norskprodusert innhold, og bidra til flere norske TV-filmer og -serier.

Se reklamene som ble for drøye for oss nordmenn

Dette gjelder som sagt kommersielle TV-kanaler, så på NRK skal du fortsatt få slippe å se skuespillere nyte matprodukter med overdrevne stønn. For å være enda mer nøyaktig; produktplassering godtas nå i "fjernsyn og audiovisuelle bestillingstjenester i filmer, fiksjonsbaserte serier, sportsprogrammer og lette underholdningsprogrammer, med unntak av programmer som er særlig rettet mot barn".

Med andre ord kan man ikke ha produktplassering på nyhetsprogrammer. Journalistikk skal fortsatt være journalistikk. Men sportssendinger defineres utenfor, så hvilken brus programlederne i fotballsendingene drikker fremover trenger ikke være tilfeldig.

FORTVILER: Forbrukerombud Gry Nergård roper varsku, og frykter spesielt at barn blir påvirket. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Men alkohol får de i alle fall ikke lov til å drikke. Selv om FrP ville åpne opp for både alkohol- og politisk reklame i den nye loven, fikk de ikke gjennomslag.

Bekymret for barna

– Dette er en uheldig utvikling. Man mister muligheten til å se på reklame med sunn skepsis. Etter en stund ser du kanskje at hyllene dine er fulle av produktene du ser i favorittprogrammet ditt, sa forbrukerombud Gry Nergård til DinSide da vi skrev om EU-direktivet i fjor.

Og at barn skal spares for sponsede budskap på TV roet henne ikke ned.

– Det blir for snevert. Programmer som Idol og X Factor, som er interessante for barn, kan fortsatt ha produktplassering, sa Nergård.

"Bedre med produktplassering!"

Men der Forbrukerombudet rister på hodet, gnir TV-bransjen seg i hendene. I fjor snakket vi med TV3 sin salgsdirektør Eivind Ruud Johnsen som så for seg flere fordeler for seerne. De har allerede hatt produktplassering i blant annet Top Model og Landskampen, da kanalen sendes fra England.

EVIG OPTIMIST: Salgsdirektør Eivind Ruud Johnsen i TV3 mener produktplassering er gøy for deg og meg. Foto: TV3 Vis mer


– Jeg tror dere vil se kule, gode og relevante plasseringer av produkter, sa Johnsen.

Produktplassering i praksis - slik setter de inn nye produkter i gamle TV-serier

– Mener du altså at et TV-program blir bedre av å ha produktplassering?

– Ja, faktisk.

– Hvordan da?

– Jeg kan ikke si så mye om det, uten å røpe hva vi jobber med. Men om et program tar for seg et spesifikt område, kan man vise nye produkter innen dette området, for eksempel kjøkkenredskaper. Det finnes muligheter for å sette produkter inn i en ny sammenheng, og vi er i gang med å finne ut hvordan.

– Men nå som programmene får reklame inne i seg også, får vi kanskje kortere reklamepauser?

– Det kan jeg ikke tenke meg.

– Så hva skal dere bruke alle de ekstra pengene på?

– Enda bedre programmer.