Det er foreløpig uklart om DnB NOR vil anke dommen fra Oslo Tingrett. Foto: Kim Jansson
Det er foreløpig uklart om DnB NOR vil anke dommen fra Oslo Tingrett. Foto: Kim JanssonVis mer

Produktet holdt ikke mål

Småsparer Ivar Petter Røeggen har vunnet saken mot DnB NOR. OPPDATERT: DnB NOR anker dommen

DnB NOR må betale 230.000 kroner i erstatning til Ivar Petter Røeggen etter at han vant saken mot DnB NOR i Oslo tingrett i går.

Røeggens advokat, John Christian Elden, sier at retten sier at Røeggen ble lurt.

- Han ble lurt til å kjøpe et produkt som ikke hadde de egenskaper som banken hevdet. Det var én som kunne tjene på dette, og det var banken selv, og ikke kunden, sier Elden til TV2 Nyhetene.

Elden sier også at om bankene hadde solgt produktet uten å pakke det inn, hadde ingen kjøpt det.

Se også: DnB NOR nektet å betale


Håper alle får penger

Det er Forbrukerrådet som har kjørt saken for Røeggen. De håper nå at banken betaler tilbake pengene til alle kundene som har blitt lurt.

- Vi håper at DnB NOR nå ser at de har tapt i to instanser, og at de tar det på alvor og ser til at Røeggen og de andre småsparerne får tilbake pengene sine, uttaler Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har utformet tre klagebrev for dem som vil prøve å få pengene sine tilbake.

Her finner du klagebrevene.

Forberedt på at DnB NOR vil anke

Røeggen er svært godt fornøyd med dommen.

- Jeg er veldig glad, både på egne vegne og på alle andres vegne som har gått i samme fellen som jeg gjorde. De får nå en sjanse til å gå videre med sine saker.
Dette er en full seier for jeg har vunnet på alle punkter, sier han til NRK Møre og Romsdal.

Han sier at han regner med banken vil anke, men at han er forberedt på det, og at han vil kjempe videre.

OPPDATERT: DnB NOR anker dommen fra Oslo tingrett. Det bekrefter informasjonsdirektør Thomas Midteide til NTB, ifølge VG.

Vil ha nytt tilsyn

Nå vil Forbrukerrådet opprette et nytt tilsyn som skal passe på at bankene selger produkter som holder det de lover. Med en slik instans skal det bli enklere å føre et aktivt tilsyn med tilbydere av finansielle produkter og luke ut useriøse aktører, mener Forbrukerrådet. Og det er Obamas Consumer Financial Protectian Agency (CFPA) som er modell for det nye organet.

Se også: Du kan angre på lånet ditt