Produkter ingen andre har

Et av de mest innbringende triksene sportsbransjen bruker, er å dele markedet mellom seg.


- Det skyldes blant annet at flere kjeder både er leverandør og distributør, sier Ole Petter Bratlie, daglig leder i Norspo.

Kroner

Bratlie legger ikke skjul på at penger er grunnen til at kjedene har enerett på salg av produkter og satser på egne merkevarer.

- Det kan gi kostnadsmessige fordeler. Dessuten gjør kjedene seg selv annerledes enn konkurrentene, sier han. Bratlie peker samtidig på nyanser.

- Kjeder er av og til leverandører av produkter til konkurrenter. Da er de både kunde og konkurrent - en noe uvanlig situasjon, sier Bratlie.

Eksempel fra Oslo

DinSide gjennomførte en enkel test i tre sportskjeder i Oslo sentrum:

  • Intersport: Først besøkte vi Intersport i Torggata. Der fant vi tre kjente trekkingsko fra Adidas, nemlig Kumasi, Sahale og Climacool.

  • XXL: Så besøkte vi XXL, et steinkast unna. Der fant vi ingen av de tre skomodellene. XXL kunne i stedet tilby flere Nike- og Asics-modeller.
  • G-Sport: Virkelig interessant ble det da vi spaserte til G-Sport i Byporten. Der fant vi rundt 30 ulike trekkingsko. Ingen - ikke en eneste en - av modellene var blant dem vi ble tilbudt hos Intersport eller XXL.

    Flere eksempler

    Sko er ikke det eneste eksemplet. Også ryggsekk-markedet er fordelt broderlig mellom kjedene.

    G-Sport selger merkene Bergans og Hagløfs mens Intersport er den eneste kjeden som tilbyr McKinley.

    XXL fører britiske merker som Berghaus, North Face og Lowe Alpine samt flere franske merker. En av grunnene er at XXL ikke får kjøpe varer fra Bergans og Norrøna.