PROBLEMER MED BANK-ID PÅ MOBIL: Telia-kunder opplever innloggingsproblemer. Foto: Berit B. Njarga
PROBLEMER MED BANK-ID PÅ MOBIL: Telia-kunder opplever innloggingsproblemer. Foto: Berit B. NjargaVis mer

BankID på mobil

Problemer med BankID på mobil

Telia-kunder skal ha problemer med å logge inn.

Oppdatert: Saken er nå løst. 28.10 kl.12.50

Telia opplyser om at årsaken til problemet var at deres leverandør av BankID-løsninger på mobil hadde fått nettverksforstyrrelser på datasenteret sitt.

Torsdag meldte Sunnmørsposten om at Telenors kunder slet med å få logget inn med BankID på mobil.

Telenors pressekontakt bekrefter overfor Dinside at problemene ble løst torsdag kveld.

Likevel kan enkelte mobilbrukere som benytter seg av Telenors mobilnett, oppleve problemer. Dette gjelder eksempelvis Phonero, som varslet om problemer med BankID i morges.

Nå er det derimot Telia-kunder som først og fremst sliter med innloggingen.

På Telias nettsider ligger det ute en melding fra i morges om at BankID på mobil er nede for alle kunder, og at feilretting pågår.

Ved forsøk på pålogging er beskjeden fra bankene at Telia har utfordringer, men at det jobbes med å rette opp i problemene.

Ifølge Hege Steinsland, kommunikasjons- og markedssjef for BankID Norge, er problemene fortsatt ikke løst.

- Det stemmer at Telias kunder har problemer i dag. Vi arbeider så raskt vi kan med å finne og løse problemet. Det er beklagelig at Telias kunder ikke kan bruke BankID på mobil akkurat nå, men vi håper å få tjenesten i orden raskt, sier Steinsland til Dinside.

Hun informerer også om at vanlig BankID med kodebrikke fungerer fint, og at BankID på mobil fungerer for alle som ikke har Telia.