SJEKK VILKÅRENE: Ellers kan du selv måtte betale eventuelt misbruk. Foto: Colourbox.com
SJEKK VILKÅRENE: Ellers kan du selv måtte betale eventuelt misbruk. Foto: Colourbox.comVis mer

Problematisk NetCom-vilkår

Sperrer du telefonen for sent, må du betale for misbruket.

Vi bruker mobilen daglig, men de færreste av oss vet hvilke vilkår som gjelder ved tap eller tyveri av telefonen. Sim-kortet regnes som mobilselskapets eiendel, og du kan selv bli ansvarlig for eventuelt misbruk av telefonen ved for sen sperring av abonnementet.

Mobilselskap retter opp ulovlige vilkår

Sperr umiddelbart

Nærmere ettersyn av mobilvilkårene hos de forskjellige selskapene viser at NetCom gir sine kunder en meget kort sperrefrist, før ansvaret faller over på kunden.

Unnlater du å sperre telefonen innen seks timer etter at den ble borte, regnes dette som grovt uaktsomt. Resultatet er at du selv sitter med ansvaret for å betale misbruket av telefonen, selv om dette skulle komme på mer enn 10.000 kroner.

Forbrukerombud Gry Nergård Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer

- Dette vilkåret ser ganske problematisk ut, ettersom det er veldig snevert og gir veldig kort tid til å få sperret telefonen, sier forbrukerombud Gry Nergård.


Nergård påpeker at det kan være mange gode grunner til at en person ikke får meldt i fra om tap eller tyveri av mobiltelefonen innen seks timer.

- Forbrukeren skal ha en faktisk mulighet til å melde fra om tapet eller tyveriet innen rimelig tid. Hvis det er snakk om tyveri, vil det i mange tilfeller føles veldig urimelig å sitte igjen med regninga selv, sier Nergård.

Forbrukerombudet vil etter tips fra DinSide gå gjennom mobilselskapenes vilkår, for å undersøke nærmere om disse kan regnes som urimelige.

Også Tele2 og Chess opererer med tilsvarende regler som NetCom, men begge disse selskapene har sperrefrist på 12 timer før det regnes som grovt uaktsomt å ikke ha sperret telefonen. Telenor har ingen tidsfrist, men bruker ifølge informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor, skjønn i de enkelte sakene.

- Dette kommer an på situasjonen og omstendighetene og vil bli vurdert fra sak til sak. Vi forventer at kunden melder fra så fort han/hun oppdager at telefonen er borte, sier Meling.

Sleip prisøkniing av Ludo Mobil

Mener seks timer holder

Kommunikasjonssjef i NetCom, Øyvind Vederhus. Foto: Netcom Vis mer

I praksis betyr vilkåret at de som blir frastjålet mobilen en lørdagskveld på byen, og ikke oppdager dette før morgenen etter, har handlet grovt uaktsomt som NetCom-kunde.


- Forbrukerombudet mener grensen på seks timer for sperring av telefonen er problematisk, og at det ikke gir kunden en reell mulighet til å sperre telefonen i tide. Hva tenker NetCom om dette?

- Ved tapt/stjålet telefon, er det svært viktig at kunden kontakter oss så raskt som mulig for å hindre misbruk. Seks-timeres regelen er satt ettersom mobilen kan generere store kostnader hvis den er aktiv og i feil hender over lenger tid. Beløpene blir fort store ved eksemplevis utenlandsanrop og kjøp av innholdstjenester, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i NetCom.

Vederhus mener det er overkommelig for deres kunder å sperre telefonen innen seks timer, selv om flere av konkurrentene har en frist på tolv timer.

- Det er svært sjelden at man befinner seg i et område uten telefontilgang i mer enn seks timer etter at telefonen er stjålet, og vi anser derfor sekstimersregelen som overkommelig, sier Vederhus.

Nå går mobilforsikringen for iPhone opp i pris.

Les vilkårene

Har man opplevd å bli frastjålet telefonen, og fått denne misbrukt, kan man klage til Brukerklagenemnda hvis man ikke er enig i mobilselskapets vurdering av det konkrete tilfellet.

Brukerklagenemnda behandler tvister mellom brukere og tilbydere av elektroniske kommunikasjonstjenester, og ser ut til å legge vekt på mobilselskapenes vilkår i behandlingen av saker.

Det er likevel verdt å merke seg at i en del av sakene som har fått avslag, påpeker mindretallet nettopp det samme som Forbrukerombudet, nemlig at det kan oppstå situasjoner der det er urimelig at kunden skal bære ansvaret for et misbruk ved tyveri, selv om det ikke er meldt i fra til selskapet slik vilkårene krever.

Takk nei til brukt mobil

Mange mister telefonen

En fersk undersøkelse utført av Norstat for Telenor, viser viktigheten av å sette seg inn i selskapenes vilkår, og handle deretter. Undersøkelsen viser nemlig at det er svært vanlig å miste eller få frastjålet telefonen, noe hver fjerde nordmann har opplevd. Fire prosent av de spurte mistet telefonen i løpet av 2010, dermed kan hele 150.000 telefoner ha vært på vidvanke i løpet av fjoråret.

I tillegg til å være dårlig forberedt på misbruk av ringeminutter, er norske mobilbrukere heller ikke flinke nok til å sikre mobilt innhold. dette gjelder også smarttelefoner, som i mange tilfeller brukes i jobbsammenheng og kan inneholde sensitiv informasjon.

For å unngå at viktig innhold kommer på avveie, bør man ha en ekstra kodelås på telefonen, som slår seg på automatisk når telefonen ligger ubrukt i noen minutter. Det går også an å kjøpe applikasjoner for å fjernslette innhold og låse telefoner som er mistet.

Amazon starter salg av applikasjoner