Kjøpe eller leie? Du bør se på totalregnestykket før du bestemmer deg for om du skal kjøpe eller lease din neste bil. NAF uttaler at privatleasing passer best for deg som kjører mye, og bytter bil hver 3-4 år.
Kjøpe eller leie? Du bør se på totalregnestykket før du bestemmer deg for om du skal kjøpe eller lease din neste bil. NAF uttaler at privatleasing passer best for deg som kjører mye, og bytter bil hver 3-4 år. Vis mer

Privatleasing har eksplodert

Les kontrakten nøye for å unngå økonomiske overraskelser.

Det blir stadig mer populært å benytte privatleasing som alternativ til å kjøpe ny bil. Gjennom leasingavtalen leier du en bil for en nærmere tidsbestemt periode, gjerne tre år, før bilen leveres tilbake.

Tall fra bilbransjen selv visert at det ble inngått omlag 18.000 nye privatleasingavtaler i 2012.

Les også: Slik blir bilen 30.000 billigere

Mangedoblet på få år

Markedet for privatleasing har blitt stadig større de siste årene. Finansierinsselskapenes Forening opplyser at kroneverdien på privatleasing har økt fra 200 millioner i 2004 til 4,3 milliarder i 2012.

– Privatleasing er nok ekstra populært nå som rentene er lave. I perioder med høyere rente vil leieprisen gå opp. Med en lånefinansiert bil får man selv rentefradraget, og dermed går regnestykket ofte i favør eie fremfor leie, forklarer Jan Fredrik Haraldsen, direktør i Finansieringsselskapenes Forening.

Selge bilen? Sjekk hva den er verdt med DinSides priskalkulator

Renter uten rentefradrag

Med leasing er det noen andre som finansierer bilkjøpet for deg, mens du igjen leier av finansieringsselskapet. Leasingaktørene setter sine leiepriser basert på det gjeldende rentenivået, altså prisen på finansiering/penger.

Ditt bilhold

Eier eller leaser du bilen? (Avsluttet)
Jeg eier(78%) 1836
Jeg leaser(18%) 418
Jeg finner andre løsninger for transport(4%) 100
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Aktøren First Privat Lease forklarer at de ikke opererer med en fast månedspris, men at leien innretter seg etter det til enhver tid gjeldende rentenivået i markedet. Her kan det sikkert finnes aktører som tilbyr fast månedspris gjennom hele avtaleperioden, men NAF opplyser at leien i de fleste avtaler reguleres i henhold til eventuelle renteendringer fra Norges Bank.

Sånn sett betaler du på en måte renter, uten at du får glede av rentefradraget.

Flash for cash: Ny type forsikringssvindel rammer norske bilister

Ukjent sluttpris

Leasingaktøren Bildeal tilbyr lavere månedsleie til deg som takker ja til "litt" reklame på bilen. Foto: Bildeal.no Vis mer


Det finnes mange ulike avtaleformer å velge blant om du skal lease privat. Du kan betale et høyt startbeløp og en lav månedsleie, eller du kan betale null i startbeløp og heller betale en høyere månedsleie. Flere leasingaktører tilbyr biler prydet med reklame, slik at månedsprisen blir lavere enn om du ønsker å kjøre rundt i en nøytral bil.

Felles for alle avtalene, er at det er et usikkerhetsmoment ved innlevering av bilen, nemlig hvilken pris du må betale for eventuelle skader. Her kan det bli spørsmål om hva som regnes som normal slitasje, og hva som er skader som skal utbedres.

– Vi anbefaler at kundene får NAF til å ta en vurdering av slitasje og eventuelle skader før innlevering av bilen. Testen koster cirka 1.500 kroner, og er fin for kunden å ha med når bilen skal vurderes, opplyser Geir Jørgensen, daglig leder i First Privat Lease til DinSide.

Norges Bilbransjeforbund og Finansieringsselskapenes Forening har også utarbeidet en felles bransjenorm for unormal slitasje som kan være nyttig å lese før du bestemmer deg for å inngå en leasingavtale.

Har du råd? Sjekk hvor mye du må spare med DinSides bilfinansieringskalkulator

NAFs råd ved privatleasing

Privatleasing er ikke regulert ved lov, og det er kontrakten mellom partene som regulerer rettigheter og plikter. Det er derfor viktig å undersøke vilkårene på kontrakten nøye, før du inngår avtalen. Hvis ikke, kan det fort oppstå økonomiske overraskelser.

Husk å stille disse spørsmålene:

  • Foreligger det en minste bindingsperiode?
  • Kan kontrakten sies opp?
  • Hvem bærer ansvaret for feil og andre problemer i leasingperioden?
  • Hvem bærer ansvaret for vedlikehold og service?
  • Hva skjer ved skader, for eksempel totalt havari?
  • Hvem får lov til å bruke bilen?
  • Hva skjer når bilen skal leveres tilbake.
  • Hva skal regnes som skader/feil, og hva skal regnes som alminnelig slit og elde ved tilbakelevering?

Les også: Nye regler for norske førerkort