<B>TILBUDSTID:</B> Salg i flybransjen og i klesbutikkene har stått for store deler av fallet i konsumprisindeksen den siste måneden. Foto: COLORBOX
TILBUDSTID: Salg i flybransjen og i klesbutikkene har stått for store deler av fallet i konsumprisindeksen den siste måneden. Foto: COLORBOXVis mer

Prisras på klær og sko

Prisene på klær og sko er nå 4,5 prosent lavere enn for et år siden. Flere andre varer har også blitt billigere.

Konsumprisindeksen (kpi) gikk svakt ned med 0,2 prosent fra juli til august i år, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Billigere flyreiser, klær og sko får mesteparten av skylden for prisfallet. Prisene på flyreiser gikk ned med hele 13,1 prosent, og det var stort sett prisene på utenlandsreiser som gikk ned. Nå vet vi jo at august er en måned der ferien tar slutt, folk drar tilbake på jobb, og prisene på flyreiser går ned til mer normale nivåer.

Prisene på klær falt med to prosent den siste måneden, noe SSB forklarer med at det er stor tilbudsaktivitet på denne varegruppen.

PRISFALL: Senker prisene med 66 prosent

Stort fall siste året

For å se trendene i markedet kan vi se på prisutviklingen i de forskjellige varegruppene i løpet av det siste året. Der kommer det klart frem at det har vært et aldri så lite prisras i kategorien klær og sko.

Faktisk er prisene på klær og sko hele 4,1 prosent lavere enn samme måned for et år siden. Dette følger trenden på 2000-tallet, der prisene på klær og sko har falt jevnt og trutt.

Konsumprisindeksen tar utgangspunkt i at varer og tjenester hadde en indeksverdi på 100 i 1998. I dag er den generelle konsumprisindeksen på 128,8, noe som tilsier at det har vært en god og solid prisvekst de siste 12 årene.

Når det gjelder klær og sko, har prisene bare falt og falt, og kpi for denne varegruppen ligger i dag på 54,2, altså langt under nivået prisene lå på i 1998.

Billigere telepriser og møbler

Et par andre kategorier har også blitt billigere i løpet av det siste året. Post- og teletjenester er en av dem, der prisfallet har vært 1,4 prosent.

Priskrigen i telemarkedet har gjort godt for deg som forbruker, og enkelte teleselskaper frister med både gratis ringetid ogfri datatrafikk ut året.

Møbler og husholdningsartikler har også blitt noe redusert i pris. Den siste måneden har prisfallet vært nesten 1 prosent, mens i løpet av de siste månedene har prisene sunket med 0,8 prosent.

Hvor billige kan TV-ene bli?

Forbrukerelektronikk er også en varegruppe som må ha hatt et ganske solid prisfall de siste årene. Selv om det ikke fremkommer av SSBs talldata, er det ingen tvil om at enkelte produkter, som for eksempler flatskjermer, er blitt betydelig billigere de siste årene.

Tidligere i år sa Elektronikkbransjen at TV-er nå var så billige, at de ikke kunne bli noe særlig rimeligere.

- Prisen på TV-er kan ikke falle mer nå, vi kan rett og slett ikke betale under 3.000 kroner for en ny TV, meldte Elektronikkbransjen i februar i år.

Nå som vi har sett fasiten, vet vi at TV-ene har fortsatt å falle i pris. Forrige uke skrev DinSide at det nå er mulig å få tak i tv-er på inntil 32 tommer til godt under tre tusenlapper.

Ikke alt blitt billigere

Alle varer faller ikke pris. Tvert imot. Faktisk har den generelle prisveksten det siste året gått 1,9 prosent i pluss.

Bolig, lys og brensel var den varegruppen som sto for den aller største prisveksten. Selv om prisene i denne kategorien bare endret seg med 0,1 prosent den siste måneden, kan 12-månedersveksten avsløre at varegruppen er blitt hele 4,1 prosent dyrere.

Alkoholholdige drikkevarer og tobakk har også hatt en solid prisvekst på 3,4 prosent det siste året. Utdanning har i snitt blitt 3,3 prosent dyrere på 12 måneder, mens hotell- og restauranttjenester har blitt 2,7 prosent dyrere.