Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Illustrasjonsfoto: colourbox.c
Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Illustrasjonsfoto: colourbox.cVis mer

Priskutt ga fruktrush

Kiwi har solgt over tre millioner kilo frukt og grønt ekstra etter at de kuttet prisene i september.

I løpet av tre måneder har dagligvarekjeden hatt en salgsøkning på 23 prosent sammenlignet med salgstall fra 2006.

Bakgrunnen for eksperimentet hvor Kiwi kutter prisen tilsvarende momsen, er regjeringens mål om å øke gjennomsnittsinntaket av frukt og grønt med 20 prosent.

- I våre butikker har momssubsidieringen ført til en volumøkning som er høyere enn regjeringens samlede målsetninger. Det håper jeg politikerne merker seg, sier Per-Erik Burud, kjedesjef i Kiwi Norge AS i en pressemelding.

Men Kiwi er ikke nødvendigvis billigst på frukt og grønt. I vår minipristest blir kjeden slått på pris av en innvandrerbutikk. Sjekk vår pristest her.

Rapporten har nylig blitt overlevert til Helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad. Flere andre politikere har meldt sin interesse for Kiwi-eksperimentet i løpet av kampanjeperioden. Både Venstre og KrF har nå programfestet kutt i momsen på frukt og grønt.

Økt forbruk på tvers
Økningen har skjedd på tvers av landsdeler og kundegrupper. Aller størst appell har momskuttet hatt blant yngre mennesker og folk med lavere inntekt, samt i Midt-Norge.
- Det er spesielt gledelig at de som tidligere kjøpte minst frukt og grønt i våre butikker har respondert mest positivt på initiativet, sier Burud.

Les også: Grønnsaker redder hjernen

For å stimulere til at den positive utviklingen i folks forbruk av frukt og grønt fortsetter har Kiwi besluttet å kutte prisene tilsvarende momsen på all frukt og grønnsaker frem til 1. mai.

- Vi ser at dette virker på folks spisevaner, men dette er ikke en oppgave handelen kan løse alene. Det må en politisk endring til for å gjøre ordningen permanent, avslutter Burud.