Glutenfrie varer er blant spesialmaten som det nå er priskrig på i butikkene. Foto: Per Ervland
Glutenfrie varer er blant spesialmaten som det nå er priskrig på i butikkene. Foto: Per ErvlandVis mer

Priskrig på spesialmat

Coop-butikkene og Rema 1000 kutter prisene på allergivennlige varer og økologisk barnemat.

Spesialmat kan være en dyr affære, og sjelden har matbutikkene gode tilbud på slike allergivennlige varer.

Slik var det i hvert fall før. Nå har flere av landets største matbutikkjeder bestemt seg for å redusere prisene på spesialmat, samt økologisk barnemat.

- Vi kutter nå prisen på alle allergivennlige varer og all økologisk barnemat. Vårt mål er å ha markedets laveste pris på disse varene til det beste for våre kunder og medlemmer, sier informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad i Coop, i en pressemelding.

Kampanjen er allerede i gang og gjelder for Coop-butikkene Prix, Obs! og Ekstra. Prisene blir redusert med 25 prosent.

Rema 1000, som streber etter å være billigst av alle, senker prisene på spesialmat og økologisk barnemat med 20 prosent.

- Allergi- og økologiproduktene skal være med på å vise forbrukeren at vi satser på bredde, kvalitet og laveste pris, sier administrerende direktør for REMA 1000, Ole Robert Reitan, på bedriftens nettsider.

Populært, men dyrt å spise spesialmat

Selv om det først og fremst er allergikere som kjøper spesialmat, er det langt flere ikke-allergikere som har oppdaget denne varegruppen.

Ifølge svenske Aftonbladet er det mange som velger glutenfritt fordi de ønsker en diett uten hvetemel. Derfor velger de bort eller erstatter matvarer som vanligvis inneholder mye hvetemel, slik som brød og pasta.

Derfor er det godt nytt at butikkene nå endelig senker prisene. Hittil har det ikke vært uvanlig å betale over 40 kroner som et lite glutenfritt brød fra matbutikkenes frossendisker.

En pristest gjort av DinSide for en stund tilbake, illustrerte hvor stor prisforskjellen egentlig er. Der kom det frem at en pakke glutenfritt knekkebrød fra Wasa koster vanvittige 133 prosent mer enn alternativet med gluten, i vanlige dagligvarebutikker.

Flere priskriger hittil i år

Priskrig har vært et stikkord for dagligvarebutikkene i 2011.

Tidligere i år lanserte Kiwi en kampanje med prisreduksjon på nøkkelhullmerkede varer. Kampanjen skulle egentlig vare ut våren, men ble ifølge Kiwi en så stor suksess, at den holder på ennå.

Rema 1000 slo tilbake og meldte at det er sluttsummen på kassalappen som teller, og at den skal være lavest i Reitans gullgruve. Et løfte de nesten har klart å holde.