Priskrig i sikte

Gledelig nyhet for bilister: I løpet av året som kommer vil det dukke opp flere ti-talls nye ubetjente bensinstasjoner i landet. Alle kjedene viser muskler og varsler om ekspansjon.

De ubetjente stasjonene dominerer klart blant bensinstasjonene med lavest priser. Følger du med på DinSides bensinprisoversikt, vil du se dette dag etter dag.

Også Konkurransetilsynet har tidligere konstatert at bensinprisene er lavest i områder hvor ubetjente bensinstasjoner har etablert seg, og sørger for at konkurranse presser prisene ned.

Vi kan derfor glede oss over at både Uno-X, Jet, Smart og Rema kjedene tydeligvis har både vilje og evne til ekspansjon. Alle kjedene bekrefter dette overfor DinSide.

Uno-X

- Vi skal være konkurransedyktige i både betjent- og ubetjent- markedet, sier
Elisabeth Nord, Regionssjef for Uno-X, Hydro-Texacos billigkjede.

Uno-X har nå 55 stasjoner over hele landet, og etablerer tre nye stasjoner i løpet av høsten. Disse vil ligge i Drøbak (City), Tønsberg og på Vestsida i Porsgrunn.

Jet

Markedssjef i Jet, Rune Pettersen har også nyetableringer på planen:

- En ny stasjon på Gjøvik og en i Sarpsborg er rett rundt hjørnet. Vi har 10-15 prosjekter på gang. Kommunene må imidlertid godkjenne byggesøknadene våre, og vi ser det som realistisk å etablere ca 5 nye stasjoner pr. år, forteller han.
Jet eies av oljeselskapet Conoco, og har i dag 34 stasjoner i landet.

Vi får ikke vite nøyaktig hvor de neste Jet-stasjonene vil oppstå, men Pettersen gir et visst pekepinn om at de vil være lokalisert hvor trafikken er størst.

- Vi gjør grundige vurderinger av hvor vi etablerer oss. I Norge er det ca 200 stasjoner som selger under 1 million liter i året, og på det nivået ønsker vi ikke å være. Vi vil ha storselgerne, fortsetter Pettersen.

Smart

Hvis du bor i et område uten utsikter til kjempehøy trafikk, kan det tenkes at det dukker opp en Smart-stasjon, for eksempel i stedet for en betjent Shell-stasjon. Smart-kjeden eies nemlig av Shell, og har nå 50 stasjoner i Norge.

- Ja, vi har planer om flere etableringer, sier Stein Erik Årnes, leder av Smart kjeden. Vi får blant annet stadig spørsmål om overtakelse fra stasjoner som ikke går så bra, og vi regner med å være til stede 3 – 4 nye steder de neste tolv månedene. Jeg har stor tro på automat-konseptet fremover.

Rema og Rimi 1-2-3

Direktør Gregers Barfod i Remas bensinkjede opplyser at kjeden nå har 35 stasjoner.
- Vi har allerede fått kommunal godkjennelse av ytterligere 15 stasjoner, men det er foreløpig usikkert når vi får dem etablert. Vi håper å få realisert alle i løpet av 2002.

Rimi 1-2-3 stasjoner er ikke drevet av Rimi-kjeden, som en skulle tro. Kjedenavnet er utlånt til Statoil, som også ønsker å prøve ut automat-konseptet.

- Foreløpig har vi bare en ubetjent stasjon, på Dokka, men vi har planer om å bygge ut ca 10 ubetjente stasjoner i et prøveprosjekt, sier pressetalsmann i Statoil, Per Vangen.

I likhet med sine kolleger i de andre kjedene er Vangen forsiktig med å annonsere hvor stasjonene vil ligge, og begrunner det med tidkrevende godkjennelsesprosedyrer i kommunene.

- Men vi vil ønske en viss geografisk spredning av stasjonene, for å kunne høste ulike erfaringer, sier han.

Vi kan altså oppsummere at vi har 175 ubetjente bensinstasjoner i landet allerede. I løpet av den nærmeste fremtid, kan antallet komme til å øke med ca 40. I såfall en dette en trend som kan ha viktige virkninger for bensinprisen til forbruker og, ikke minst, selskapenes egne kostnader.