<b>BILLIG?</b> Målet med priskriger og diverse tilbud og kampanjer er å få deg inn i butikken. Skal du vinne priskrigen, må du også sjekke priser på de andre varene enn de som er på tilbud. Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX
BILLIG? Målet med priskriger og diverse tilbud og kampanjer er å få deg inn i butikken. Skal du vinne priskrigen, må du også sjekke priser på de andre varene enn de som er på tilbud. Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIXVis mer

Priskrig: Butikkenes kamp om kundene

KOMMENTAR: Det er ikke for å være snill med kundene at matbutikkene kriger om å ha de laveste prisene.

Det siste halve året har vært preget av den ene priskrigen etter den andre mellom dagligvarekjedene. Det begynte med surkål og grøtris i desember, via smågodter før påske før vi endte opp med ekstra lave priser på is og sprøstekt løs i forkant av 17. mai.

Slike priskriger er slett ikke noe nytt fenomen, men den siste tiden ser de ut til å oppstå stadig hyppigere.

Én ting kan du være helt sikker på når den ene dagligvarekjeden skrur ned prisene på enkelte varer, og de andre følger etter noen timer senere:

De gjør det ikke for å være snill med kundene.

Lar du deg rive med av matbutikkenes priskriger? (Avsluttet)
Ja, men bare hvis jeg trenger matvarene som er på tilbud(56%) 1511
Nei, jeg syns priskriger er tullete og handler bare det jeg trenger(29%) 778
Ja, jeg hamstrer det jeg kan av de billige varene(15%) 398
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Med unntak av en og annen tilbudsjeger, som drar fra butikk til butikk for å hamstre varer til best pris, er det nå engang slik at de fleste av oss handler det vi skal i én butikk.

Så hva skjer når det er tilbud på en vare du har lyst på? Du handler den varen - i tillegg til resten av varene som står på handlelappen. Resultatet er at butikken kanskje har tapt noen kroner på varene det kriges om.

Men de vant slaget om resten av handlekurven din.

Dette er bare én av flere metoder butikkene bruker for å tiltrekke seg kunder. Målet med diverse salg og tilbud, er gjerne å få oss til å kjøpe mer, slik tilbud som kjøp 3, betal for 2 er et godt eksempel på.

Rekk opp hånda den som kjøpte mer enn ett kilo smågodter før påske.

SPRØSTEKT LØK: Før 17. mai i år sto slaget blant annet om sprøstekt løk. Foto: BERIT B. NJARGA Vis mer


Samtidig er det lov å spørre seg, slik også varehandelekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI påpekte da vi omtalte forrige priskrig, hva som egentlig skjer med prisene på de andre varene under en priskrig.

Når både kunder og media (ja, vi tar selvkritikk) henger seg på priskrigene som utgjør et fåtall varer, kan det helt sikkert være fristende for kjedene å skru opp prisene på de andre varene samtidig.

Og ja, det skjer. Som prisbevisst forbrukerjournalist, var det lett å merke seg at prisene på eksempelvis knekkebrød var satt opp, da godteriprisene var satt ned.

En annen god grunn til å ta neste priskrig med stor ro, er hvordan butikkene vokter hverandre som hauker. Dinside har tidligere fortalt hvordan Rema 1000 har egne prisjegere som sjekker tusenvis av priser hver dag. Setter Extra ned prisene på enkelte matvarer, kan du være sikker på at Rema 1000 og Kiwi ikke venter mange sekundene med å gjøre det samme.

Fordelen for deg som kunde, er at varene det kriges om blir like billige overalt - og sirkelen er sluttet. Du kan handle nøyaktig hvor du måtte ønske det, for i krig er alle lavprisbutikker billige - så fremt du husker å sjekke priser på resten av handlekurven din.

I så fall er det du som kan gå seirende ut av priskrigen.

LES OGSÅ:
Slik får de deg til å handle mer
Her er frukt og grønnsaker billigst
Tre tips for å kutte matutgiftene