Du kan få denne posen til helt ulike priser, og det er lite Nidar kan gjøre med saken.
Du kan få denne posen til helt ulike priser, og det er lite Nidar kan gjøre med saken.Vis mer

Priser som de vil

Identisk vare, men vidt forskjellige priser. Finnes det en øvre grense?

«Vi er opptatt av hvilken pris kjedene setter på produktene våre, og at den er i tråd med hva forbruker er villig til å betale.Marthe Helene Schomacker, Nidar»


En pose Smash sjokoladetrukket chips fra Nidar koster 43 kroner på Kiwi. På Torp Flyplass koster den derimot 58 kroner - til tross for at dette er en taxfreebutikk. I sommer så vi at kolonialene på festivalområdene skrudde prisene i været. Kolonialen på Hovefestivalen solgte enkelte matvarer til en pris som er 408 prosent høyere enn i dagligvarebutikken, ifølge NRK P3. Der kostet en pose Smash 60 kroner.

Nylig sammenlignet vi priser på taxfree med priser i vanlig kolonial og fant ut at godteri på taxfree er dyrere enn i dagligvaren.

Finnes det ikke noe øvre tak for hva en pose Smash kan koste?

Marthe Helene Schomacker, informasjonsrådgiver i Nidar. Foto: Nidar.no Vis mer


- Det er butikkjedene som fastsetter utsalgspris, og Nidar har ikke mulighet til å blande seg inn i kjedenes prissetting da det er regulert av norsk lov, sier Marthe Helene Schomacker, informasjonsrådgiver i Nidar.

Hun understreker at det er viktig for Nidar å kunne tilby konkurransedyktige produkter.

- Vi er opptatt av hvilken pris kjedene setter på produktene våre, og at den er i tråd med hva forbruker er villig til å betale, sier hun.

Men butikkene står altså fritt når de priser sine varer.

Kan koste hva som helst

Smashposen er bare et av flere eksempler på at en identisk vare kan ha vidt forskjellige priser hos ulike forhandlere. I sommer tok vi en kjapp pristest på Canon Ixus 110 IS og fant overraskende store prisforskjeller. I prinsippet kan varen koste hva som helst, det finnes ikke noe øvre tak. Derfor er det du som forbruker som må passe på at du ikke betaler unødvendig mye for en vare.

Det er opp til den enkelte forretning å fastsette sine priser på de varene og tjenestene de selger. Dette som følge av konkurransemessige hensyn. Du som kunde/forbruker kan fritt forhandle om pris, noe som medfører at du kan spørre om å få kjøpe varen til eksempelvis den prisen en konkurrerende forretning har for den samme telefonen. Det blir da opp til forretningen å avgjøre om de vil selge deg varen til denne prisen, skriver Forbrukerombudet på sine nettsider.

DinSide ser jevnlig på matvareprisene - og ingen slår denne butikken

Veiledende priser

Veiledende pris er en pris som produsent, importør eller grossist anbefaler som utsalgspris overfor sine forhandlere. Dette betyr imidlertid ikke nødvendigvis at den enkelte forhandler virkelig benytter denne prisen i sine tilbud videre til sine kunder.

For at en prissammenligning med veiledende pris ikke skal virke villedende, krever derfor Forbrukerombudet at den som benytter en slik sammenligning, kan sannsynliggjøre at en ikke uvesentlig del av omsetningen i det aktuelle markedet skjer til veiledende pris eller høyere, skriver Forbrukerombudet.

(Kilder: Forbrukerombudet, Nidar, NRK.no)