Hvorvidt Clas Ohlson også bevisst holder prisene oppe, vites ikke, men det kan lønne seg for butikken. Foto: Inga Holst
Hvorvidt Clas Ohlson også bevisst holder prisene oppe, vites ikke, men det kan lønne seg for butikken. Foto: Inga HolstVis mer

Prisene settes opp for å øke salget

... for billige varer kan skremme oss fra å kjøpe.

Det var da DinSide og Aftenposten omtalte prisforskjellene på Clas Ohlson og Biltema i Sverige og i Norge, at Magne Teigland i Biltema kom med innrømmelsen:

- Den utbredte misforståelsen at "du får det du betaler for" har vist at det noen ganger ikke har noen hensikt å prise altfor lavt. Vi har faktisk satt enkelte priser litt opp og opplevd at salget øker, sa Teigland.

Det er marked får å ta litt høyere priser i Norge enn i Sverige, og Teigland mener at nordmenn fort blir mistenksomme når ting blir veldig billige.

Se også: Her blir du lurt

- Leter etter tegn på kvalitet

- Sånn generelt sett så er Teigland helt på jordet. Helt allment så er det sånn at folk prøver å få mest mulig ut av lommeboka, sier seniorforsker Eivind Jacobsen ved Statens institutt for forbruksforskning (Sifo).

Men han skynder seg å legge til at det er noen viktige unntak fra denne regelen, og at Teigland likevel nok vet hva han snakker om.

Eivind Jacobsen (Sifo) kan bekrefte at vi lar oss lure av butikkenes prising av varer. Foto: Sifo.no Vis mer



- I mange tilfeller har vi ikke greie på kvaliteten på det vi kjøper, og da leter vi febrilsk etter noen indikatorer på kvalitet. Pris blir den mest synlige, og i noen tilfeller eneste, indikatoren vi har å forholde oss til.

Jacobsen trekker frem Levi's-buksa som eksempel:

- Hvis vi ser en Levi's-bukse avertert til noen få hundrelapper, så slår vi til med en gang. Vi kjenner merket og kvaliteten og vet at dette er en god pris for en slik bukse. Det samme skjer hvis du for eksempel setter ned prisen på koteletter, sier Jacobsen.

Ser du forskjell på disse prisene? Sjekk selv

Tror vi får bedre varer

Når det er kjente varer det er snakk om, er det altså ikke noe sjakktrekk å prise opp varene, men det kan fungere utmerket dersom varen er ukjent for forbrukeren og i et midtre prisleie.

- Regelen om at det kan lønne seg å prise opp varen, gjelder stort sett varer som ligger i et mellomprisleie. Det må være mer enn lommerusk, men ikke altfor dyrt, for da gjør vi andre undersøkelser før vi kjøper varen, forklarer Jacobsen.

Han gir Teigland rett i at det heter seg at du får det du betaler for.

- Hvis prisen er den eneste knaggen vi har å holde i, kan vi bli skeptiske hvis varen er for billig. Vi tenker "jøss, hvis det er så billig, så kan det jo ikke være så bra kvalitet". Butikker som Biltema kan tjene mye på dette.