<B>ØNSKER HØYERE PRISER:</B> Daglig leder Synnøve Bjørke i Stiftelsen Elektronikkbransjen synes prisene på elektronikk er for lave. Hun tror ikke pristrenden vil snu med det første. Foto: Per Ervland
ØNSKER HØYERE PRISER: Daglig leder Synnøve Bjørke i Stiftelsen Elektronikkbransjen synes prisene på elektronikk er for lave. Hun tror ikke pristrenden vil snu med det første. Foto: Per ErvlandVis mer

- Prisene er altfor lave

Nå vil daglig leder Synnøve Bjørke i Stiftelsen Elektronikkbransjen ha prisene opp.

Prisene på elektronikk har rast. I dag får du flotte flatskjermer til litt mer enn et par tusenlapper og en splitter ny blu-ray-spiller til noen hundrelapper. Relativt nye TV-spill kan du få for under hundre kroner og DVD-er kan du få for en 20-kroning.

- Det er helt skummelt hvor billig det er blitt, sier daglig leder Synnøve Bjørke i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Bjørke er ikke særlig glad for at prisene på elektronikk har stupt de siste årene og månedene. Hun synes dessuten at prisene faller alt for fort.

- Jeg synes vår bransje konkurrerer altfor mye på pris, de presser hverandre og det er en vanvittig tøff konkurranse. Produktene blir alt for billige, alt for fort, sier Bjørke til DinSide.

Godt for forbrukerne

Bjørke sier hun forstår at folk blir nyter godt av den harde prispressingen fra kjedene.

- Forbrukerne har en vanvittig stor fordel av priskonkurransen, men jeg lurer på hvor dette skal ende. Hva skal vi gjøre?, spør Bjørke.

DinSide: - Tror du vi får se flatskjermer til 500 kroner på Rimi snart?

- Jeg håper ikke det. Jeg håper ikke dagligvarebutikkene skal begynne å selge tv-apparater. De gjør jo det av og til, men vet du hva? Det er et ansvar å samle inn disse apparatene også, det må alle som selger elektronikk gjøre. Og når de ikke gjør det, er det vi som får trøbbel, sier Bjørke.

Elektronikkbransjen har kåret: Her er årets julegave 2010

Vil ha valuta for pengene

Norges største elektronikkforretning, Elkjøp, er blant butikkene som i sin markedsføring ikke legger skjul på at pris er et viktig salgsmoment.

- For vår del er deet enkelt som at kundene våre er opptatte av noe som på «godt norsk» heter «value for money». De vil ha valuta for pengene sine, forklarer informasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp.

Hun sier kundene ønsker lave priser på kvalitetsprodukter, og da skal Elkjøp være med å gi nettopp dette.

- Vi er opptatte av å finne et prispunkt som gjør at kunden synes de har gjort en god handel. Det er det vi jobber for og har gjort i snart 50 år og har lykkes ganske godt, sier Indresøvde til DinSide.

Åshild Indresøvde, informasjonssjef i Elkjøp. Foto: Per Ervland Vis mer


- Det vil jeg ikke ha noe av!

Det ser med andre ord ikke ut som om prispresset innen elektronikk vil snu med det første. Heller ikke Synnøve Bjørke i Elektronikkbransjen tror på noen helomvending fra bransjen.

Derfor håper at alle som kjøper elektronikk, blir flinkere til å gjenvinne og returnere produktene etter bruk, slik at folk ikke bare kjøper nytt hele tiden og kaster gamle produkter i søpla.

- Det er i hvert fall viktig at folk som er ferdig med produktene sine, gjenvinner dem, sier Bjørke.

DinSide: - Er folk flinke til å gjenvinne elektronikken?

- I hvert fall ikke på småprodukter som mobiltelefoner, fotoapparater og andre småting. De samles i skuffer og skap, noen hiver det i vanlig søppel. Det vil jeg ikke ha noe av! Ta det med der du handler elektronikk, er oppfordringen fra Bjørke.