Pris for trygge hoder

– Nå er hjelm på hodet like naturlig som hansker på hendene i skibakken, sier daglig leder Atle Engberget i Sweet Protection. De unge hjelmprodusentene stakk av med NHOs nyskapningspris.

Sweet Protection drives av unge ski-og snowboardentusiaster fra Trysil. Kjerneproduktet er hjelmer for actionsport som snowboard, alpint og elvepadling.

- Denne prisen er svært viktig for oss. De som bruker hjelmene våre kommer hele tiden med gode tilbakemeldinger, noe som gjør dette svært morsomt, sier Engberget. Sammen med design-ansvarlig Ståle Møller mottok tryslingene prisen av nærings- og handelsminister Børge Brende på Småtinget i Kristiansund onsdag kveld.

- Det er en glede å overrekke nyskapningsprisen til ungdommer som har greid å lage en norsk merkevare i en nisje preget av sterk konkurranse, sier Brende til Newswire.

- Årets vinner markerer seg sterkt ved å være best på design, kvalitet, teknologi og materialvalg, og det er nettopp på disse områdene norske produkter kan være konkurransedyktige internasjonalt. Gründerne er dessuten gode rollemodeller for unge etablerere, sier Brende.

God design
To ganger tidligere har Sweet-hjelmen mottatt Merket for God Design. I år ble den dessuten kåret til beste europeiske nykommer med prisen Ispo Brand Award.

Hjelmen har en klassisk form, lav vekt, gir god synsvinkel og er tilpasset målgruppen, blant annet ved at perforeringer muliggjør bruk av hodetelefoner.

Beskyttelses-boom
Historien om Sweet starter med vill guttelek i skogene rundt Trysil.

- Etter altfor mange brukkne ben og tilfeller av bevisstløshet begynte vi å beskytte oss i bratte fjellsider eller ned 15 meters elvedropp. Eksperimentering med lettvektskarbon og gore-tex-materialer ble til slutt godkjente produkter med høy status i kjernemiljøet, sier Engberget.

Vinteren 2001/2002 oppsto det en beskyttelsesboom i ski-og snowboard-miljøet.

- Timingen for å introdusere hjelmene var perfekt, sier han. Siden den gang er beskyttelsesutstyr blitt mote og en viktig forsterker av naturopplevelsen.

I år kommer Sweet med en ny ryggskinne, og snowboard-stjernen, Terje Håkonsen, er gått inn på eiersiden i selskapet. I fjor hadde selskapet en omsetning på 4,3 millioner kroner og gikk med et lite overskudd. I år regner prisvinnerne med å øke omsetningen til 7 millioner kroner.

 

Mozon.no, 03.09.2004