Posten feiler

Dag Christiansen i Lillesand måtte betale tollgebyr og moms selv om DVD-pakken åpenbart kostet under 200 kroner før porto. Men med DinSide i ryggen nytter det å klage.

At 200 kroners-grensen for toll på småpakker fra utlandet IKKE inkluderer porto, har Toll- og avgiftsdirektoratet tidligere bekreftet overfor DinSide.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Likevel sliter altså Postens ansatte med å lære seg tollreglene

Innlysende

DVD-boksen Christiansen bestilte kostet £17.99 hos Play.com. Siden frakt er inkludert der, var portoen ikke spesifisert i pakken.

Dermed krevde Posten av han i tillegg skulle betale tollgebyr og moms på vel 200 kroner.

- £17.99 er cirka 207 kroner, som er over 200 kroner-grensen. Men bør det ikke være innlysende for Posten at portoen fra England til Norge er høyere enn syv kroner? spør Christiansen.

Tatt til følge

Spørsmålet rettet han i en skriftlig klage til Postens godssenter i Oslo, som tollbehandlet pakken.

- Etter to uker fikk jeg en beklagelse fra Posten og pengene i retur. Nå bestiller jeg en ny DVD-boks for å se om de har lært, sier Dag Christiansen.

Konklusjonen er at det nytter å klage - også når portoutgiftene verken er oppgitt utenpå eller inne i pakken.

Vis meg hvordan han gikk fram for å klage